18 listopada 2024 r.
Kreatywne wzornictwo – klucz do sukcesu biznesowego i rozwoju nowych produktów
Wzornictwo przemysłowe to skuteczne narzędzie, które może prowadzić do innowacji i przewag konkurencyjnych, lepszego postrzegania marki, a bezpośrednio – do zwiększenia zysków. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości od wielu lat promuje wdrażanie strategii wzorniczej w firmach poprzez realizację licznych konkursów w tym zakresie, jednym z nich jest „Wzornictwo w MŚP” z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
– Profesjonalne projektowanie to podstawowy czynnik w rozwoju innowacyjnych produktów – nie tylko estetycznych, lecz przede wszystkim funkcjonalnych, a także zoptymalizowanych pod względem kosztów produkcji. Każda firma, która chce wyróżnić się swoim produktem i podbić rynek, najpierw powinna przeanalizować swoje słabe i mocne strony. Analiza potrzeb przedsiębiorstwa w obrębie wzornictwa odbywa się poprzez przeprowadzenie audytu wzorniczego, opracowanie strategii wzorniczej, a następnie wdrożenie uzyskanych rekomendacji – wskazuje Joanna Zembaczyńska-Świątek, zastępca prezesa PARP. – To element budujący konkurencyjność oraz innowacyjność mikro, małych oraz średnich firm. Otwiera to zupełnie nowe możliwości rozwoju zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku – dodaje Joanna Zembaczyńska-Świątek.
Wykorzystaj moc wzornictwa!
Nabór „Wzornictwo w MŚP” zakłada kompleksowe wsparcie MŚP w zakresie wykorzystania procesów wzorniczych w celu lepszego dostosowania firm do potrzeb, wymagań i oczekiwań klientów oraz zwiększenia atrakcyjności oferowanych przez nie produktów. Działanie umożliwia firmom z Polski Wschodniej przeprowadzenie audytu wzorniczego, przygotowanie strategii wzorniczej, zaprojektowanie produktu z wykorzystaniem pełnego procesu wzorniczego, a następnie wdrożenie na rynek. Dodatkowo, przez cały czas realizacji projektu przedsiębiorca może korzystać z wiedzy oraz doświadczenia projektanta wzorniczego.
Nasuwa się pytanie, czym jest audyt wzorniczy, kto i w jakim celu go wykonuje?
Audyt wzorniczy rozumiany jest jako całościowa analiza działalności przedsiębiorcy pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych. Audyt wzorniczy, w przeciwieństwie do tradycyjnej formy powszechnie znanego audytu – zamiast skupiać się na sprawdzaniu zgodności, koncentruje się na odkrywaniu potencjału firmy i wyznaczaniu nowych ścieżek rozwoju w obszarze wzornictwa przemysłowego. Pomaga zrozumieć, jak wielką rolę odgrywa design w budowaniu pozycji na rynku i dlaczego posiadanie unikalnych, wyróżniających się produktów może być kluczem do sukcesu.
Procesy wzornicze warto traktować jako strategiczną inwestycję, która powinna obejmować całokształt działań – od projektowania, przez prototypowanie, aż po testowanie nowego lub ulepszonego produktu.
Na podstawie wyników audytu jego wykonawca powinien opracować strategię wzorniczą zawierającą rekomendacje odnośnie do dalszych działań związanych ze stosowaniem wzornictwa w firmie, których końcowym rezultatem będzie wdrożenie na rynek innowacji poprzez nowy lub ulepszony produkt.
Co zawiera wspomniana strategia wzornicza?
Zakres strategii wzorniczej obejmuje ocenę pozycji firmy na tle konkurencji, uwzględniając takie elementy jak oferta produktów, ich jakość, marka, opakowania i proces komunikacji z klientem. Kolejnym krokiem jest dokładna analiza rynku oraz popytu i określenie grupy docelowej. Należy pamiętać o konkurencji, która jest niezbędna do analizy porównawczej.
Kolejnym krokiem w opracowywaniu strategii jest spojrzenie na obecne trendy rynkowe. Warto zidentyfikować kluczowe kierunki branżowe, technologiczne, i społeczne, które mogą mocno wpłynąć na biznes firmy. Na tej podstawie opracowuje się plany rozwoju firmy w zakresie wzornictwa, wskazując działania, które pomogą budować markę, wzbogacić ofertę i poprawić konkurencyjność, a także dostosować wewnętrzne procesy zarządzania.
Końcowym etapem opracowywania strategii wzorniczej jest charakterystyka projektowanego produktu, opisu procesu projektowania wzorniczego, wyznaczenie harmonogramu realizacji poszczególnych celów wraz z kosztorysem i przygotowanie briefu projektowego, na podstawie którego przedsiębiorca będzie mógł wdrożyć swój pomysł. Ten pomysł musi obejmować wdrożenie w przedsiębiorstwie innowacji produktowej. Opis innowacji produktowej powinien koncentrować się na spodziewanych cechach, w tym funkcjonalnościach oraz przeznaczeniu produktu.
„Wzornictwo w MŚP” szansą dla firm z Polski Wschodniej
PARP niedawno ogłosiła wyniki naboru, w którym pozytywną ocenę otrzymało 96 z 316 złożonych projektów. Aby wszystkie pozytywnie ocenione projekty mogły dostać dofinansowanie, alokacja naboru została zwiększona ze 100 mln zł do ponad 192 mln zł. Firmy, które zostały wybrane do dofinansowania, działają m.in. w takich branżach jak budownictwo, meblarstwo czy produkcja odzieży – powiedziała Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych, PARP.
Najwięcej zwycięskich wniosków to projekty małych firm (41). Ponadto wybrano 28 projektów średnich przedsiębiorstw i 27 projektów mikro firm. Biorąc pod uwagę lokalizację, najwięcej zwycięskich projektów jest z województwa lubelskiego (24), podkarpackiego oraz warmińsko-mazurskiego (po 22). W przypadku regionalnych inteligentnych specjalizacji najczęściej powtarzały się: ekologia, w tym budownictwo ekologiczne, produkcja maszyn i urządzeń, cyfryzacja i działalność innowacyjna.
W ramach ubiegłorocznego konkursu dofinansowanie na procesy wzornicze uzyskało 55 firm, które otrzymają prawie 102 mln zł z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
Wśród pomysłów, nad którymi już pracują firmy znajdują się takie jak: innowacyjna łódź motorowa, modułowy system granulacji i suszarka przeciwobrotowa, komplet akcesoriów sensorycznych czy uniwersalne ekokratki. Wśród pomysłów znajdują się również te opisane poniżej.
Nowe standardy projektów wzorniczych
CABIOMEDE to firma, która łączy innowacje z precyzyjnym rzemiosłem w dwóch wyspecjalizowanych dziedzinach – weterynaryjnej i sportowej. CABIOMEDE Sport oferuje spersonalizowane akcesoria ochronne, takie jak maski na twarz, nagolenniki czy ochraniacze nadgarstków, tworzone z wykorzystaniem nowoczesnych technologii skanowania 3D i tomografii komputerowej. Z kolei CABIOMEDE Vet dostarcza zaawansowane modele anatomiczne, niestandardowe implanty oraz prowadnice chirurgiczne, które wspierają lekarzy weterynarii w przeprowadzaniu skomplikowanych operacji i rehabilitacji zwierząt, podnosząc jakość opieki medycznej.
Firma otrzymała prawie 1,1 mln zł na rozwój projektów wzorniczych oraz wzmocnienie marki CABIOMEDE Sport. W ramach tego wsparcia zaplanowano stworzenie nowych modeli ochraniaczy dłoni, nadgarstków i piszczeli, a także opracowanie nowoczesnego stanowiska do skanowania 3D oraz aplikacji z intuicyjnym interfejsem UX. Przedsiębiorstwo zainwestuje również w nowy proces produkcyjny, który automatyzuje wytwarzanie ochraniaczy piszczeli, podnosząc efektywność i jakość produkcji. Dodatkowo, w ramach marki CABIOMEDE Vet, firma wprowadzi innowacyjne rozwiązania marketingowe.
Firma Eldenir specjalizująca się w produkcji detali z tworzyw sztucznych, zwłaszcza biodegradowalnych i technicznych planuje wprowadzenie na rynek zupełnie nowych zestawów do tworzenia roślinnych kompozycji na ścianach (tzw. obrazy kwietne), balustradach balkonowych oraz stołach, umożliwiających uprawę owoców, warzyw i ziół. Każdy zestaw będzie zawierał modułowy system konstrukcji do samodzielnego montażu oraz wszystkie niezbędne akcesoria – od doniczek i osłonek po systemy nawadniające, stelaże, konewki i spryskiwacze. Całość będzie zaprojektowana z dbałością o unikalny design, który odpowiada na najnowsze rynkowe trendy i potrzeby konsumentów. Na realizację tego innowacyjnego projektu firma Eldenir pozyskała ponad 2,3 mln zł.
– Dzięki funduszom unijnym pozyskanych w ramach projektu „Wzornictwo w MŚP” spółka będzie mogła zrealizować idee, które od dawna pozostawały jedynie w formie planów na bliżej nieokreśloną przyszłość. Spółka dzięki uzyskanemu dofinansowaniu nabywa niezbędne środki trwałe oraz nawiązała współpracę z profesjonalistami w zakresie wzornictwa przemysłowego, w celu stworzenia nowego produktu jakim będą doniczki modułowe. Dzięki temu produktowi, każdy będzie mógł spełnić marzenie o posiadaniu kawałka własnego ogródka, pomimo ograniczonej przestrzeni w swoim mieszkaniu czy na balkonie. Przed spółką jeszcze wiele wyzwań, jednak w I kwartale 2025 r. spółka planuje zakończyć prace projektowe i wejść w fazę przygotowania produkcji – mówi Paweł Janik wiceprezes zarządu Eldenir sp. z o.o.
W wyniku przeprowadzonej strategii wzorniczej w Firmie Budowlano-Konserwatorskiej BUDKON Rafał Socha w ofercie pojawią się nowe produkty, w tym przyciski KNX (element systemu automatyki budowlanej, który umożliwia sterowanie systemami w budynku) dla osób z niepełnosprawnościami, oraz przyciski przeznaczone do budynków zabytkowych. Nowe rozwiązania mają odpowiedzieć na konkretne problemy, takie jak trudność w obsłudze paneli automatyki budynkowej, niski poziom trwałości dotychczasowych przycisków, zbyt rzucający się w oczy design w przypadku montażu na zabytkach oraz brak odpowiednich produktów dla osób z niepełnosprawnościami. Produkty będą tworzone zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego i ekoprojektowania, z uwzględnieniem dostępności oraz trwałości. Firma na realizację tego projektu otrzymała ponad 1,1 mln zł.
To nie koniec!
Już w 2025 r. przedsiębiorcy z Polski Wschodniej będą mogli ponownie starać się o wsparcie na przeprowadzenie procesu wzorniczego w swojej firmie i wdrożenie jego wyników. Zgodnie z harmonogramem opublikowanym na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej firmy będą mogły aplikować do naboru „Wzornictwo w MŚP” już w lutym.
Harmonogram dostępny jest na stronie.