16 stycznia 2025 r.
Przedsiębiorczość w pigułce: innowacyjny wyrób medyczny do dezynfekcji w obszarze technik in vitro
Polska ma potencjał, aby stać się ważnym graczem na rynku technologii medycznych. Kluczem do sukcesu jest inwestowanie w badania i rozwój, współpraca nauki z biznesem oraz efektywne wykorzystanie dofinansowań. Jedną z firm, która otrzymała wsparcie w ramach „Ścieżki SMART” z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki, jest OMAGO. Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu obejmuje stworzenie nowatorskiego dezynfektanta w in vitro. W wyniku przeprowadzonych badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, produkt ten będzie zgodny z krajowymi standardami nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Dr Wojciech Poćwiardowski, koordynator projektów w firmie OMAGO, w rozmowie dla Onet Rano Finansowo, wskazywał, że polskie firmy są w stanie tworzyć innowacyjne produkty i zdobywać rynki międzynarodowe.
Dezynfekcja odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i higieny w medycynie, zwłaszcza w obszarze technik wspomaganego rozrodu (ART), takich jak zapłodnienie in vitro. Ze względu na wysokie wymagania dotyczące precyzji i sterylności tych procedur, niezbędne jest wykorzystanie zaawansowanych środków dezynfekujących, które skutecznie minimalizują ryzyko infekcji, nie szkodząc jednocześnie delikatnym strukturom komórkowym ani środowisku embrionalnemu.
– Dzięki dofinansowaniu ze „Ścieżki SMART” możliwe jest bardzo dokładne przebadanie wyrobu medycznego do dezynfekcji w obszarze ART (ang. techniki wspomaganego rozrodu). Przeprowadzamy liczne testy skuteczności zgodne z normami oraz testy cytotoksyczności, testy MEA, HSSA oraz LZO. W przypadku braku dofinansowania nie byłoby możliwe wykonanie tylu testów i sprawdzenie wielu kombinacji składnikowej formulacji produktu – powiedział Wojciech Poćwiardowski, koordynator projektów w OMAGO.
W ramach dofinansowania OMAGO planuje rozwój infrastruktury technicznej, w tym linii produkcyjnej, magazynu, działu kontroli jakości oraz systemu cyfrowego ERP. Głównym celem jest nie tylko rozpoczęcie masowej produkcji dezynfektanta, ale również uzyskanie certyfikacji dla wyrobu medycznego klasy IIa. Realizacja projektu zaplanowana jest na trzy lata, od lipca 2023 r. do czerwca 2026 r., a wartość przyznanego dofinansowania przekracza 3,5 mln zł.
Jak najlepiej przygotować się do udziału w procesie aplikowania w „Ścieżce SMART”?
– Przede wszystkim warto zebrać zespół i ściśle określić osoby, które w danym przedsiębiorstwie będą pracowały nad projektem. Dobrze jest także wyznaczyć koordynatora projektu, który przeprowadzi cały proces – od badań przemysłowych po badania rozwojowe, a następnie wdroży nowy produkt. Warto skorzystać z pomocy konsultanta, który pomoże sformułować wniosek i złożyć go w danej instytucji – powiedział Poćwiardowski.
Dynamiczny rozwój polskiego rynku medtech
Poćwiardowski podkreślił rosnący udział Polski w globalnym rynku medtech, wskazując na wysokie kompetencje polskich specjalistów i korzystne warunki inwestycyjne.
– Raport PAPR, dotyczący rynku wyrobów medycznych i obszaru farmaceutycznego, mówi o tym, że z roku na rok powstaje coraz więcej firm medycznych. Są to zarówno innowacyjne startupy tworzące nowe rozwiązania, ale również firmy zagraniczne otwierają swoje spółki w Polsce i rozwijają dane produkty medyczne. Statystyka mówi o tym, że rynek medtech do 2029 roku osiągnie 770 miliardów dolarów, z roku na rok ten rynek się rozwija. Widać to także po firmie OMAGO – wskazał Poćwiardowski.
– Mamy w Polsce wielu specjalistów, którzy nie są tak drodzy jak w pozostałych krajach Europy, natomiast mają bardzo wysoki poziom wiedzy i doświadczenia. Polska tym wygrywa. Co więcej, kultura pracy Polaków, jak również nasz pracoholizm, zachęca inwestorów do zakładania firm medycznych w Polsce. Polscy specjaliści mają wiedzę specjalistyczną, ale również ogólną, co jest bardzo ważne w tworzeniu nowych projektów i interdyscyplinarnych zespołów – podkreślił ekspert z OMAGO.
Poćwiardowski zwrócił także uwagę na kluczowe czynniki oraz wyzwania związane z realizacją prac badawczo-rozwojowych z punktu widzenia przedsiębiorcy.
– W przypadku prac badawczo-rozwojowych, bardzo ważne jest zebranie zespołu. Musi być to z reguły interdyscyplinarny zespół specjalistów, którzy będą potrafili ze sobą współpracować. Istotne jest, aby przedsiębiorca nawiązał współpracę z jednostkami naukowymi – powiedział Poćwiardowski, wskazując także na bariery spotykane w trakcie prac B+R. – Jeżeli chodzi o badania naukowe problemem jest wyszukanie i pozyskanie wszelkiego rodzaju dofinansowań, a później tworzenie wniosków o dotacje. Jest to długotrwały proces, często bardzo skomplikowany, który wymaga czasu. Przedsiębiorca z reguły zna rynek, wie jakie są jego oczekiwania, natomiast czasami brakuje mu specjalistów albo wiedzy, jak osadzić pomysł w ramy badawcze.
Materiał stworzony przez Onet Rano na zlecenie PARP znajduje się na kanale YouTube Onet Rano