20 stycznia 2025 r.
Firmy z sektora usług rozwojowych w Polsce – jak działają, dokąd zmierzają?
Jak zmieniają się potrzeby klientów? Jak firmy z sektora usług rozwojowych wykorzystują informacje na temat oczekiwań klientów? W jaki sposób firmy mierzą efekty prowadzonych działań? O tym dyskutowali eksperci podczas webinaru Rozwój pod lupą – spotkanie wokół wyników badania BKL w branży usług rozwojowych.
Prezentacja wyników badania BKL
Podczas spotkania Wojciech Kubica z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ oraz Wioletta Skrzypczyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przedstawili najnowsze wyniki badań Bilansu Kapitału Ludzkiego dotyczące sektora usług rozwojowych w Polsce.
Wojciech Kubica opowiedział jak wygląda sektor usług rozwojowych w zmieniającym się świecie. Przedstawił segmentację firm działających na rynku oraz trendy i wyzwania stojące przed sektorem.
Wioletta Skrzypczyńska przybliżyła dane dotyczące zarządzania w sektorze w obszarze analizy danych, oceny prowadzonych działań, relacji z klientami oraz zasobów ludzkich. Zaprezentowane zostały także wyniki związane z obszarem uczenia się i rozwoju firm z sektora.
Dyskusja panelowa: potrzeby klientów pod lupą
W drugiej części spotkania odbyła się dyskusja poprowadzona przez prof. Barbarę Worek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.
W debacie wzięli udział: Piotr Piasecki z Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, Szymon Kurek z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Sławomir Facon z PLL LOT i Iwona Skiba z ODiTK. Goście rozmawiali między innymi o zmieniających się potrzebach klientów indywidualnych oraz firm korzystających z usług rozwojowych. Wskazywali na rosnącą popularność krótszych, zogniskowanych na konkretnych potrzebach form rozwoju oraz na istotną rolę technologii w nowoczesnych usługach szkoleniowych.
Podczas panelu „Czy mam to, czego potrzebuje klient?” rozmówcy zgodzili się, że w wielu obszarach nie zawsze możliwe jest tworzenie usług rozwojowych w formie zdalnej, między innymi ze względów bezpieczeństwa czy też proceduralnych. Szczególną uwagę poświęcono nowoczesnym technologiom, takim jak VR czy AI które są innowacyjne, ale nie zawsze zastępują tradycyjne formy warsztatowe.
Piotr Piasecki podkreślił znaczenie dokładnej diagnozy potrzeb rozwojowych jako podstawy skutecznych usług, a Iwona Skiba wskazała na zmieniające się oczekiwania klientów pod wpływem trendów społecznych i technologicznych.
Najważniejsze wnioski z debaty
- Klienci, zarówno indywidualni, jak i biznesowi, oczekują bardziej zindywidualizowanego i efektywnego podejścia.
- Wzrost popularności blended learningu i działań opartych na transferze umiejętności.
- Kluczowe znaczenie ma dokładna diagnoza potrzeb uczestników, która wymaga czasu, zasobów i narzędzi.
- Efektywność usług rozwojowych należy monitorować zarówno w krótkim, jak i długim terminie – przy użyciu ankiet i obserwacji praktycznego wykorzystania wiedzy.
Webinarium zorganizowane przez PARP potwierdziło, że sektor usług rozwojowych w Polsce dostosowuje się do nowych realiów, jednocześnie stawiając na strategiczne planowanie swoich działań. Konieczność elastyczności, ciągła zmiana paradygmatu uczenia się oraz świadomego wykorzystania technologii będzie kluczowa w nadchodzących latach.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom i prelegentom za owocne spotkanie.
Nagranie z wydarzenia dostępne jest na stronie.
Raport z badań jest poddawany ostatnim szlifom. Wkrótce poinformujemy Państwa o jego dostępności.