18 marca 2025 r.
Pierwsza misja wyjazdowa branży GreenTech w ramach projektu Startups Are Us za nami!

W dniach 10–14 marca 2025 r. odbyła się pierwsza misja wyjazdowa dla polskich startupów z branży GreenTech do Madrytu, organizowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach projektu „Start-ups Are Us”. W wydarzeniu wzięło udział 11 innowacyjnych firm, które rozwijają technologie związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Wyjazd był wyjątkową okazją do nawiązania międzynarodowych kontaktów, zdobycia wiedzy na temat hiszpańskiego rynku oraz prezentacji rozwiązań przed potencjalnymi partnerami i inwestorami.
W misji wzięły udział polskie startupy: Carbon Universe, Helio Tile, Hydropolis, Mobile Monitoring, Planeat, ScanTheSun, ScanTheSun, Solar AI, Ultrahinge, Upthermo, Waterly.
Każda z tych firm prezentuje innowacyjne podejście do ekologicznych technologii, m.in. w obszarze odnawialnych źródeł energii, inteligentnych systemów monitoringu czy efektywnego zarządzania zasobami wodnymi. Ich udział w misji pozwolił na zdobycie cennego doświadczenia oraz promocję polskich rozwiązań na międzynarodowym rynku.
– Przede wszystkim bardzo podobała mi się możliwość poznania i zbliżenia się do środowiska biznesowo-startupowego w Hiszpanii, który bardzo różni się od polskiego. W Madrycie firmy chcą inwestować w tzw. hardware, więc widzimy tu duże szanse na rozwój własnych produktów. Jest to szansa nie tylko wprowadzenia nas na nowy rynek, lecz także wyskalowania naszych biznesów jako biznesy międzynarodowe. Ponadto ilość kontaktów, jaką pozyskaliśmy dzięki wyjazdowi jest bardzo duża i są to osoby, które mogą otworzyć drzwi do konkretnych partnerów zainteresowanych naszymi produktami – wspomina Adam Pietkiewicz z Ultrahinge.
Program misji obejmował szereg spotkań z hiszpańskimi organizacjami i firmami wspierającymi innowacje, takimi jak ICEX Invest in Spain, Iberdrola, Repsol, Wayra, Clean Cities ClimAccelerator, Madrid Investment Attraction, EIT Food South czy Madrid Food Innovation Hub.
– Z każdym spotkaniem otwierały się nowe ścieżki i potem można było włączyć rezultaty z poprzedniego spotkania w kolejne. Dla mnie bardzo ważna była Iberdrola. Osoba, która prowadziła z nami spotkanie była otwarta, uczciwa, mądra, transparentna – aż się chce z taką osobą pracować! Wchodziła z nami w dialog i w partnerskiej rozmowie opowiadała, czego szukają, konkretnie wskazywała, jak taka współpraca mogłaby wyglądać itd. Wynikiem tego jest fakt, że chcemy w przyszłym tygodniu złożyć im od razu 3 propozycje – mówi Patryk Szymczak z Carbon Universe.
Istotnym elementem misji była także współpraca ze South Summit – największą platformą networkingową dla startupów w Hiszpanii. Uczestnicy wyjazdu wzięli udział w specjalnym „masterclass”, które koncentrowało się na strategii „Go-To-Market (GTM)”, kluczowych aspektach prowadzenia działalności w Hiszpanii oraz skutecznych metodach pozyskiwania partnerów biznesowych i inwestorów.
Misja wyjazdowa do Hiszpanii była nie tylko szansą na wymianę doświadczeń, ale także na promocję polskich rozwiązań z obszaru zielonych technologii. GreenTech to jeden z kluczowych sektorów przyszłości, a udział polskich firm w międzynarodowych programach takich jak „Start-ups Are Us” umożliwia im budowanie globalnej rozpoznawalności oraz rozwój biznesowy poza granicami kraju.
Kolejnym krokiem w ramach projektu będzie misja wyjazdowa do Kanady, która odbędzie się już w kwietniu 2025 r. Przypominamy, że projekt „Start-ups Are Us” jest realizowany z Funduszy Europejskich 2021–2027 w ramach działania 2.29. Start-ups Are Us, Priorytet: II Środowisko sprzyjające innowacjom. Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.