Pomiń nawigację

23 kwietnia 2025

Jak zarabiać na produkcji gier i dokąd zmierza polski gamedev? Opowiada Jakub Wójcik, prezes Fundacji Indie Games Polska

Udostępnij

Szacuje się, że w polskiej branży gier działa około tysiąca podmiotów. Są to zarówno duże studia pokroju CD Projekt Red, 11 bit studios, czy Techland oraz setki mniejszych przedsięwzięć zagospodarowujących praktycznie wszystkie nisze w branży – od gier typu AAA po mobile. Nie jest to łatwa branża, bowiem konkuruje się w niej nie tylko z twórcami innych gier, ale też platformami z filmami i muzyką, jednak przy odrobinie szczęścia, talentu i pomysłowości można osiągnąć sukces.

– Czasem pomysł na grę może pojawić się w ciągu chwili, czasem są to miesiące zastanawiania się jaki kierunek jest dobry – mówi w podcaście PARP Kuba Wójcik, prezes Fundacji Indie Games Polska, której celem jest promocja polskiego gamedevu w kraju i za granicą.

Oprócz pomysłu na grę i wykonania go na odpowiednim poziomie, liczą się też takie rzeczy jak przetestowanie rynku i tego czy gra „zatrybi” oraz działania promocyjne. Sprawdzenie tak podstawowych rzeczy jak to, co trenduje aktualnie na Steamie może, ale wcale nie musi, przybliżyć nas do sukcesu.

Kuba radzi początkującym twórcom, aby nie rzucać się z motyką na słońce i zaczynać od prostych projektów – klonów istniejącej gry – oraz brać udział w tzw. game jamach, które uczą pracy zespołowej, bardzo ważnego elementu w przypadku produkcji gier.

Oczywiście nie każdy kto chce zacząć przygodę w gamedevie musi zakładać własne studio. Jest to jedna z tych branż, które są z jednej strony multidyscyplinarne, z drugiej zaś rekrutują ludzi nie na podstawie dyplomów i formalnego wykształcenia, a faktycznych umiejętności – liczy się przede wszystkim portfolio, a pracę znajdą tu m.in. deweloperzy, graficy i testerzy.

Jak wygląda polski gamedev od podszewki, jak zacząć karierę w branży, czy próg wejścia do niej jest wysoki, czy giełda to dobre miejsce na zdobycie kapitału i co powinna mieć w sobie dobrze zrobiona gra – opowiada Kuba Wójcik, prezes zarządu Fundacji Indie Games Polska.

Kluczowe momenty rozmowy:

1:06 Jak powstają gry: pomysł, marketing, badanie rynku preprodukcji, game design document, pivotowanie;

9:50 W jaki sposób twórcy gier się finansują i czy giełda to dobre miejsce dla firm z branży?

15:00 Dlaczego jedni się wybijają i rosną a inni upadają, czyli co decyduje o sukcesie studia?

18:00 Od giełdy do własnego studia – o początkach i ewolucji polskiego gamedevu;

26:00 Jak wysoki jest próg wejścia do branży? Kto może znaleźć pracę w gamedevie?

29:30 Jak Polskie gry są odbierane za granicą i czy geograficzne pochodzenie produktu ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie na globalnym rynku?

31:14 Jakich błędów czego nie popełniać, pójść na swoje czy schronić się pod skrzydłami wydawcy, AI wchodzi do branży gier;

34:00 Na jakie wsparcie niezależni deweloperzy gier mogą liczyć od Fundacji Indie Games Polska?

Podobała Ci się ta audycja? Zachęcamy do wysłuchania naszych pozostałych podcastów!

Przeczytaj również artykuł o tym jak powstają gry na przykładzie 11 bit studios