Pomiń nawigację

23 maja 2025 r.

Szefie, nie wysyłaj mnie już na te szkolenia! Co naprawdę działa w edukacji dorosłych?

Szkolenia z kawą, ciastkami i... ucieczką myślami do pracy? Ten scenariusz staje się przeszłością. Jak wynika z najnowszego raportu Bilansu Kapitału Ludzkiego „Rozwój, innowacyjność i zarządzanie w sektorze usług rozwojowych”, uczestnicy szkoleń oczekują dziś czegoś zupełnie innego: zdobycia konkretnych kompetencji, dopasowania do realnych potrzeb i formy, która nadąża za ich codziennym tempem życia. Jeśli firmy szkoleniowe nie dostrzegą zmian na rynku – ryzykują, że ich oferta stanie się nieaktualna. Jakie zjawiska definiują szkolenia przyszłości? O trendach na rynku szkoleniowym mówią eksperci realizujący projekt Bilans Kapitału Ludzkiego.

Firmy świadczące usługi rozwojowe muszą aktywnie obserwować zjawiska, które dotykają gospodarkę i aktywnie na nie odpowiadać. Co w największym stopniu definiuje sektor edukacji dorosłych w Polsce? Oto 3 najważniejsze trendy.

Nowy, lepszy model uczenia?                                            

Jednym z najważniejszych trendów dotyczących sektora usług rozwojowych jest zmiana podejścia do edukacji z takiego, w którym osoba uczy się – a nie jest nauczana. W badaniu aż 52% firm wskazało, że jest to zjawisko, które znacząco wpływa na ich sposób prowadzenia działalności. Tradycyjne metody uczenia postrzegane są już jako mniej efektywne.

– Coraz więcej osób oczekuje, że format szkolenia będzie w jak największym stopniu dopasowany do ich potrzeb i stylu życia. Oczekuje się, że wiedzę będzie można zdobyć w dowolnym miejscu i porze, a na sali szkoleniowej utrwalić ją i przećwiczyć w praktyce – mówi prof. Barbara Worek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.

Uczestnicy szkoleń nie chcą już uczestniczyć w szkoleniach tworzonych według gotowych szablonów. Oczekują oni programów, które będą dostosowane do ich poziomu wiedzy, celów zawodowych i stylu życia. Popularność zyskują formaty takie jak mikrolearning (krótkie, konkretne lekcje), szkolenia on demand i nauka w modelu hybrydowym. Czas, miejsce i sposób nauki – to wszystko powinno zależeć od uczestnika.

Edukacja oparta na danych – koniec zgadywania, czas na dowody

Coraz więcej organizacji oczekuje, że usługi rozwojowe, które zamawiają będą przynosić wymierne efekty. Analiza danych (np. postępów uczestników, poziomu zaangażowania, retencji wiedzy) staje się nieodzownym elementem projektowania i oceny efektywności usług rozwojowych. Na znaczeniu zyskuje także walidacja efektów uczenia się i certyfikacja usług. Skłania to firmy do doskonalenia i inwestowania w nowe systemy oceny kompetencji, które podnoszą ich wiarygodność.

– Widoczne jest zapotrzebowanie na szkolenia, które nie tylko „ładnie wyglądają na papierze”, ale realnie zmieniają sposób działania pracowników. Organizacjom zamawiającym szkolenia  zależy nie tylko na certyfikatach dla uczestników. Chcą mieć pewność, że uczestnicy zdobyli odpowiednie umiejętności. Firmy świadczące usługi rozwojowe powinny w swojej ofercie uwzględniać różne techniki sprawdzania osiągnięcia celów szkoleniowych – dodaje ekspertka.

Cyfryzacja i AI – szkolenia wchodzą na nowy poziom

Podmioty sektora usług rozwojowych, które brały udział w badaniu są świadome, że w najbliższych latach będą na nie silnie oddziaływały trendy związane z nowymi technologiami. Co trzecia firma spodziewa się wzrostu znaczenia cyfryzacji w świadczeniu usług czy narzędzi sztucznej inteligencji , niemal co druga oczekuje upowszechnienie się zdalnych form uczenia i świadczenia usług.

A jak to wygląda w praktyce? Z badań BKL wynika, że 75% firm z sektora usług rozwojowych już wykorzystuje lub planuje w najbliższym czasie wprowadzić przynajmniej jedną ze zdalnych form świadczenia usług, np. usługi on-line w formie synchronicznej lub asynchronicznej czy też blended learning. Symulacje online i videolearning w tym momencie wykorzystuje 34%, a planuje kolejne 22% podmiotów. Wirtualną lub mieszaną rzeczywistość (VR, AR) do wspierania uczenia wykorzystuje natomiast co ok. czwarty podmiot (26%).

Wirtualne platformy, chatboty edukacyjne, analityka postępów czy interaktywne materiały – technologia staje się więc coraz częstszym dodatkiem do  współczesnych szkoleń. Sztuczna inteligencja wspiera analizę kompetencji i personalizację ścieżek rozwoju.

– Choć technologia daje obecnie ogromne możliwości tworzenia i prowadzenia szkoleń to jednak jej wykorzystanie nie jest warunkiem koniecznym do zbudowania dobrej usługi rozwojowej. Z badań Bilansu Kapitału Ludzkiego wnika, że niemal co piąta badana firma (19%) planuje wprowadzić rozwiązania AI w najbliższym roku. Równocześnie ponad połowa podmiotów (65%) nie ma takich zamiarów. Warto pamiętać, że często technologia może być bardzo przydatna, ale nie jest najważniejszym elementem szkolenia. Nowoczesna, dobra usługa rozwojowa może opierać się na analogowych rozwiązaniach. Nie wszędzie wykorzystanie technologii jest koniecznemówi Wioletta Skrzypczyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Tworząc usługę rozwojową bardzo ważne jest, aby zwrócić uwagę na trendy, które w największym stopniu wpływają na sektor szkoleniowy. To one definiują szkolenia przyszłości.

Raport „Rozwój, innowacyjność i zarządzanie w sektorze usług rozwojowych” został opracowany przez PARP w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie:

https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/rozwoj-innowacyjnosc-i-zarzadzanie-w-sektorze-uslug-rozwojowych

***

Bilans Kapitału Ludzkiego to największe badanie rynku pracy w Polsce. Projekt realizowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z Uniwersytetem Jagiellońskim od 2009 roku. W ramach projektu realizowane są badania przekrojowe dostarczające ogólnych informacji o sytuacji na rynku pracy oraz badania tematyczne będące odpowiedzią na zapotrzebowanie wynikające z aktualnych trendów na rynku pracy i w gospodarce.

Kontakt dla mediów w sprawie Bilansu Kapitału Ludzkiego:

Marta Dąbrowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Tel. 518 484 339

Logo Bilansu Kapitału Ludzkiego Belka logotypów FERS

Pliki do pobrania

Może Cię zainteresować

Opublikowano: 23.05.2025 16:03
Poprawiono: 23.05.2025 16:20
Modyfikujący: sebastian_lodzinski
Udostępniający: sebastian_lodzinski
Autor dokumentów: