Pomiń nawigację

10 sierpnia 2025 r.

Informacja PARP na temat zasad działania KPO HoReCa

Program HoReCa został wymyślony i wpisany do KPO w 2021 roku, w odpowiedzi na potrzeby branży, która ucierpiała z powodu wybuch pandemii Covid-19. Spadek obrotów i tym samym przychodów odnotowało ponad 60 proc. firm. Wiele z nich balansowało na granicy przetrwania.

Branże: hotelarstwo, gastronomia, turystyka i kultura mogły zwracać się o finansowanie z KPO na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności. Celem był rozwój i uodpornienie na przyszłe kryzysy, stąd pomysł na to, by firmy mogły rozszerzać działalność, by w razie problemów z jedną formą działalności, czerpały korzyści z innej. Przedsiębiorcy z branży mogą zatem wprowadzić do oferty nowe produkty lub usługi. Zasady pomocy w programie HoReCa i kryteria naboru podlegały konsultacjom z partnerami społecznymi.

Dla kogo dofinansowanie z KPO?

O wsparcie mogły ubiegać się MŚP, które na 31 grudnia 2019 r. lub najpóźniej od 20 marca 2020 r. prowadziły i nadal prowadzą działalność gospodarczą w ramach sektora. Regulamin precyzował, o jakie PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) chodzi. Firmy musiały też w latach 2020­–2021 odnotować spadek obrotów o co najmniej 20 proc., liczonych rok do roku. 

Wnioski - w ramach umów zawartych z Operatorami – oceniało najmniej dwóch ekspertów wchodzących w skład Komisji Oceny Przedsięwzięć MŚP. Jeden przedsiębiorca mógł dostać wsparcie na jedno przedsięwzięcie. Każdy z nich zobowiązał się do utrzymania inwestycji przez rok od daty zrealizowania płatności końcowej.

W ramach przedsięwzięcia przedsiębiorca mógł otrzymać wsparcie na:

  • zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do wprowadzenia na rynek nowych produktów lub usług,
  • roboty budowlane, w tym budowę nowych linii produkcyjnych,
  • inwestycje związane z zieloną transformacją, w szczególności zachęcające do zapobiegania powstawaniu odpadów, recyklingu/ponownego wykorzystania odpadów oraz wdrożenia rozwiązań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych,
  • działania związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
  • koszty bezpośrednio związane z usługami szkoleniowymi mające na celu podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowanie pracowników w związku z rozszerzeniem lub dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa.
  • koszty usług doradczych niezbędnych do wdrożenia innowacji świadczonych przez doradców zewnętrznych.

Wszelkie wydatki związane z zakupem sprzętu/infrastruktury powinny być związane z celem całego przedsięwzięcia i niezbędne do jego realizacji.

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do wyłożenia własnych pieniędzy na przedsięwzięcia. Dopiero potem ma możliwość ubiegania się o refundację. Przedsiębiorca musi pokryć wkład własny w wysokości 10 proc. wydatków możliwych do objęcia wsparciem.

W każdej sytuacji, w której przy weryfikacji wniosków o płatność wystąpi wydatek niezgodny z zawartą umową lub niekwalifikowalny, żadne środki nie zostaną wypłacone.

Każdy operator może wstrzymać wypłatę wsparcia lub rozwiązać umowę w sytuacji m.in. gdy:

  • Zachodzi podejrzenie wystąpienia nieprawidłowości, nadużycia finansowego, korupcji lub innego przestępstwa na szkodę budżetu UE;
  • Przedsiębiorca odmawia poddania się kontroli lub utrudnia jej przeprowadzenie lub nie wykonuje zaleceń pokontrolnych we wskazanym terminie;
  • Przedsiębiorca odmawia udzielenia Operatorowi oraz podmiotom upoważnionym informacji lub dokumentów dotyczących realizacji Umowy i wydatkowania wsparcia;
  • Przedsiębiorca wykorzystał wsparcie niezgodnie z przeznaczeniem, pobrał wsparcie nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Obecnie działanie instrumentu KPO HoReCa jest kontrolowane przez PARP. Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest analizowany i weryfikowany, a każdy projekt oceniany całościowo – z uwzględnieniem celu inwestycji i efektów, jakie ma przynieść. Niezwłocznie po zakończeniu działań kontrolnych przekażemy Państwu informacje dotyczące ich wyników.

Może Cię zainteresować

Opublikowano: 10.08.2025 23:39
Poprawiono: 10.08.2025 21:45
Modyfikujący: marek_rzewuski
Udostępniający: marek_rzewuski
Autor dokumentów: