10 sierpnia 2025 r.
Informacja PARP na temat zasad działania KPO HoReCa

Program HoReCa został wymyślony i wpisany do KPO w 2021 roku, w odpowiedzi na potrzeby branży, która ucierpiała z powodu wybuch pandemii Covid-19. Spadek obrotów i tym samym przychodów odnotowało ponad 60 proc. firm. Wiele z nich balansowało na granicy przetrwania.
Branże: hotelarstwo, gastronomia, turystyka i kultura mogły zwracać się o finansowanie z KPO na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności. Celem był rozwój i uodpornienie na przyszłe kryzysy, stąd pomysł na to, by firmy mogły rozszerzać działalność, by w razie problemów z jedną formą działalności, czerpały korzyści z innej. Przedsiębiorcy z branży mogą zatem wprowadzić do oferty nowe produkty lub usługi. Zasady pomocy w programie HoReCa i kryteria naboru podlegały konsultacjom z partnerami społecznymi.
Dla kogo dofinansowanie z KPO?
O wsparcie mogły ubiegać się MŚP, które na 31 grudnia 2019 r. lub najpóźniej od 20 marca 2020 r. prowadziły i nadal prowadzą działalność gospodarczą w ramach sektora. Regulamin precyzował, o jakie PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) chodzi. Firmy musiały też w latach 2020–2021 odnotować spadek obrotów o co najmniej 20 proc., liczonych rok do roku.
Wnioski - w ramach umów zawartych z Operatorami – oceniało najmniej dwóch ekspertów wchodzących w skład Komisji Oceny Przedsięwzięć MŚP. Jeden przedsiębiorca mógł dostać wsparcie na jedno przedsięwzięcie. Każdy z nich zobowiązał się do utrzymania inwestycji przez rok od daty zrealizowania płatności końcowej.
W ramach przedsięwzięcia przedsiębiorca mógł otrzymać wsparcie na:
- zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do wprowadzenia na rynek nowych produktów lub usług,
- roboty budowlane, w tym budowę nowych linii produkcyjnych,
- inwestycje związane z zieloną transformacją, w szczególności zachęcające do zapobiegania powstawaniu odpadów, recyklingu/ponownego wykorzystania odpadów oraz wdrożenia rozwiązań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych,
- działania związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
- koszty bezpośrednio związane z usługami szkoleniowymi mające na celu podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowanie pracowników w związku z rozszerzeniem lub dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa.
- koszty usług doradczych niezbędnych do wdrożenia innowacji świadczonych przez doradców zewnętrznych.
Wszelkie wydatki związane z zakupem sprzętu/infrastruktury powinny być związane z celem całego przedsięwzięcia i niezbędne do jego realizacji.
Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do wyłożenia własnych pieniędzy na przedsięwzięcia. Dopiero potem ma możliwość ubiegania się o refundację. Przedsiębiorca musi pokryć wkład własny w wysokości 10 proc. wydatków możliwych do objęcia wsparciem.
W każdej sytuacji, w której przy weryfikacji wniosków o płatność wystąpi wydatek niezgodny z zawartą umową lub niekwalifikowalny, żadne środki nie zostaną wypłacone.
Każdy operator może wstrzymać wypłatę wsparcia lub rozwiązać umowę w sytuacji m.in. gdy:
- Zachodzi podejrzenie wystąpienia nieprawidłowości, nadużycia finansowego, korupcji lub innego przestępstwa na szkodę budżetu UE;
- Przedsiębiorca odmawia poddania się kontroli lub utrudnia jej przeprowadzenie lub nie wykonuje zaleceń pokontrolnych we wskazanym terminie;
- Przedsiębiorca odmawia udzielenia Operatorowi oraz podmiotom upoważnionym informacji lub dokumentów dotyczących realizacji Umowy i wydatkowania wsparcia;
- Przedsiębiorca wykorzystał wsparcie niezgodnie z przeznaczeniem, pobrał wsparcie nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
Obecnie działanie instrumentu KPO HoReCa jest kontrolowane przez PARP. Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest analizowany i weryfikowany, a każdy projekt oceniany całościowo – z uwzględnieniem celu inwestycji i efektów, jakie ma przynieść. Niezwłocznie po zakończeniu działań kontrolnych przekażemy Państwu informacje dotyczące ich wyników.