16 października 2025 r.
Gmina Biała Podlaska się modernizuje!
Gmina Biała Podlaska jest w trakcie realizacji projektu dotyczącego rozwoju zintegrowanego systemu transportu publicznego. W ramach działania „Zrównoważona mobilność miejska”, finansowanego z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2021–2027, projekt otrzymał wsparcie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w wysokości ponad 55,2 mln zł. Szesnastego października w Białej Podlaskiej odbyła się konferencja na ten temat z udziałem prezydenta miasta, który mówił o postępach prac i planach na przyszłość.
– Nowa infrastruktura na terenie Gminy Biała Podlaska ma powstać do połowy grudnia 2027 roku. W ramach projektu rozliczono już zakup 12 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami (7 ładowarek dwustanowiskowych stacjonarnych i 1 ładowarka mobilna) oraz zadanie dotyczące budowy stacji ładowania autobusów. Jeszcze w tym roku powinny zostać podpisane umowy z wykonawcami w zakresie m.in. modernizacji infrastruktury przystankowej w mieście, budowy wiat rowerowych przy obiektach użyteczności publicznej oraz utworzenia przystanku autobusowego w miejscowości Terebela na terenie Gminy Biała Podlaska – wylicza Maciej Berliński, dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych w PARP.
Projekt adresowany jest do mieszkańców MOF Biała Podlaska, działających na tym terenie instytucji oraz osób przyjezdnych – wszystkich korzystających z układu komunikacyjnego obszaru funkcjonalnego. Celem jest popularyzacja miejskiego transportu zbiorowego i roweru jako środka lokomocji.
Nie tylko nowe drogi i ekologiczne autobusy
Projekt „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska” jest realizowany przez lidera – Gminę Miejską Białą Podlaską lider oraz partnera – Gminę Białą Podlaską.
Wnioskodawca zaplanował realizację m.in. następujących zadań:
- modernizację infrastruktury przystankowej, w tym budowa wiat, monitoringu, tablic informacji pasażerskiej oraz biletomatów, montaż instalacji PV na przystankach do zasilania oświetlenia i urządzeń, wykonanie złączy do sieci elektroenergetycznej, utworzenie zielonych przystanków;
- utworzenie centrum przesiadkowego przy dworcu PKP w Białej Podlaskiej;
- utworzenie strefy płatnego parkowania w centrum miasta;
- rozwój infrastruktury służącej pieszym, rowerom: budowa dróg rowerowych i pieszych w ciągach dróg na terenie miasta, budowa wiat rowerowych w miejscach publicznych, budowa urządzeń do pomiaru ruchu rowerów i wyświetlania wyników;
- opracowanie i wdrożenie aplikacji integrującej różne środki komunikacji, służącej planowaniu przemieszczania się na terenie MOF.
Całkowity koszt inwestycji to 83 840 872,79 zł, a kwota dofinansowania ze środków unijnych wyniesie 55 255 087,46 zł. Realizację prac rozpoczęto 28 grudnia 2023 roku, a ich zakończenie planowane jest 15 grudnia 2027 roku.
W oczekiwaniu na efekty
W efekcie realizacji projektu nastąpi integracja poszczególnych gałęzi transportu, w tym drogowego i kolejowego. Długość nowych linii autobusowych ma wynieść 2,8 km, a przebudowanych lub zmodernizowanych 9,8 km. W ramach infrastruktury paliw alternatywnych zaplanowano utworzenie 8 punktów ładowania autobusów. Realizacja projektu uzupełni istniejącą infrastrukturę o nowe, konkurencyjne elementy, a także poprawi dostępność przestrzeni miejskiej dla wszystkich użytkowników. W związku z tym ma powstać 29 obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących rezultatów:
- roczna liczba użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu rowerowego – wzrost o 500 użytkowników;
- roczna liczba użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego – wzrost o 417 901 użytkowników;
- szacowana emisji gazów cieplarnianych – spadek o 129 ton ekwiwalentu CO2/rok.