Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Komunikaty
12.05.2025
Definicja „pracownika w komponencie szkoleniowym Inwestycji A1.2.1 Inwestycje dla przedsiębiorstw w produkty, usługi i kompetencje pracowników oraz kadry związane z dywersyfikacją działalności Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)
W odpowiedzi na pojawiające się pytania dotyczące definicji pracownika w ramach Inwestycji A1.2.1 KPO uprzejmie informujemy, że zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, w ramach komponentu szkoleniowego Inwestycji A1.2.1 KPO, do wydatków kwalifikowalnych zalicza się koszty związane z nabyciem nowych umiejętności pracowników lub przekwalifikowaniem pracowników, w szczególności w związku z rozszerzeniem lub dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa.
Zgodnie z ustawą o PARP (art. 3. ust. 1) za pracownika na potrzeby wsparcia udzielanego przez Agencję uważa się:
- pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878, 1222, 1871 i 1965);
- pracownika tymczasowego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1110 oraz z 2024 r. poz. 1871);
- osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;
- właściciela pełniącego funkcje kierownicze;
- wspólnika w tym partnera prowadzącego regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe.
Zgodnie z kodeksem pracy, podstawą zatrudnienia pracownika jest stosunek pracy. Treścią stosunku pracy jest zobowiązanie pracownika do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę oraz zobowiązanie pracodawcy do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. W przypadku, gdy w umowie spełnione są te warunki, bez względu na jej nazwę, stanowi ona zatrudnienie na podstawie stosunku pracy.
W związku z powyższym, możliwe jest otrzymanie wsparcia, jeśli cechy łączącego strony stosunku prawnego, niezależnie od nazwy umowy, pozwalają ustalić i MŚP udowodni w procesie rozliczenia, że istniejący stosunek prawny to stosunek pracy.