Pomiń nawigację

Komunikaty

19.07.2024

Podniesienie kompetencji kadr Podmiotów BUR (konkurs nr FERS.01.03-IP.09-002/24)- zmiana Regulaminu wyboru projektów

„Podniesienie kompetencji kadr Podmiotów BUR” (konkurs nr FERS.01.03-IP.09-002/24) - zmiana Regulaminu wyboru projektów w zakresie:

 

  1. zmiany w załączniku nr 8 „Kryteria zatwierdzone przez KM FERS” do Regulaminu wyboru projektów (RWP): zmianie ulega  kryterium dostępu nr 4.  Do kryterium wprowadzono zmianę z zakresu badania powiązań pomiędzy Odbiorcą wsparcia, a wykonawcą Usług rozwojowych. W ramach zmiany zniesiono konieczność badania powiązań Odbiorcy wsparcia z Wykonawcami Usług rozwojowych w ramach całego naboru, zawężając je wyłącznie do badania powiązań Odbiorcy wsparcia z Wykonawcą Usług rozwojowych, które Odbiorca wsparcia wybrał dla siebie do realizacji w ramach uczestnictwa w projekcie.

Zmianę wprowadza się na podstawie uchwały KM FERS nr 96 z 15 lipca 2024 r., kryterium otrzymuje brzmienie:

Odbiorcą wsparcia nie może być:

  • wykonawca usług rozwojowych w ramach całego naboru,
  • podmiot pełniący funkcje operatora lub partnera operatora Podmiotowego Systemu Finansowania w którymkolwiek Regionalnym Programie w perspektywie finansowej 2021-2027 i w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027,
  • podmiot powiązany osobowo lub kapitałowo z wykonawcą usługi rozwojowej,
  • podmiot powiązany z Beneficjentem lub partnerami osobowo lub kapitałowo,
  • podmiot objęty zmianą wpisu do Bazy Usług Rozwojowych – podmiot ma wstrzymaną możliwość publikowania informacji o usługach rozwojowych lub zablokowane opublikowane wcześniej informacje o usługach rozwojowych.

Opis i uzasadnienie kryterium:

Kryterium ma na celu wykluczenie możliwości otrzymania wsparcia przez Beneficjentów i partnerów oraz wykonawców usług rozwojowych w ramach całego naboru. Dodatkowo Odbiorca wsparcia nie może podlegać zmianie wpisu do Bazy Usług Rozwojowych na podstawie art. 6a ust. 3b ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz nie może pełnić funkcji operatora lub partnera operatora Podmiotowego Systemu Finansowania w Regionalnych Programach w perspektywie finansowej 2021-2027 i w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Wykluczenie z uzyskania wsparcia podmiotu podlegającego zmianie wpisu do Bazy Usług Rozwojowych wynika z faktu, iż podmiot ten, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, może ostatecznie zostać wykreślony z BUR. Wykluczenie z uzyskania wsparcia podmiotów pełniących funkcje operatora lub partnera operatora Podmiotowego Systemu Finansowania w którymkolwiek Regionalnym Programie w perspektywie finansowej 2021-2027 i w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 wynika ze stosowanej w EFS Plus zasady zapewnienia rozdzielności roli operatora i jego partnera oraz wykonawców usług rozwojowych.

W przypadku realizacji projektu w partnerstwie, warunek określony w kryterium dotyczy wszystkich podmiotów tworzących partnerstwo.

Ponadto kryterium gwarantuje wykluczenie możliwości otrzymania wsparcia przez podmioty, które będą planowały zakup usług rozwojowych od wykonawców powiązanych z nimi osobowo lub kapitałowo.  

Przez wykonawcę usług rozwojowych należy rozumieć wykonawcę zgodnie z definicją podaną w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 – tj. osoba fizyczna niebędąca personelem projektu, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia.

Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się w szczególności:

  • udział w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej;
  • posiadanie co najmniej 10% udziałów lub akcji spółki,
  • pełnienie funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta lub pełnomocnika;
  • pozostawanie w stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności, w szczególności pozostawanie w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

Na etapie oceny kryterium zostanie uznane za spełnione, jeśli we wniosku o dofinasowanie Wnioskodawca zadeklaruje, że Odbiorcy wsparcia nie będą realizowali działań projektowych i będą podlegali wykluczeniu z udziału w projekcie w przypadku wystąpienia przesłanek wskazanych w kryterium.”;

  1. zmian w załączniku nr 1B Wzór karty drugiego etapu oceny merytorycznej Projektu i w załączniku nr 7 Lista sprawdzająca do wniosku o dofinansowanie do RWP:  w związku z powyższym zmianami  w kryterium dostępu nr 4 dokonano odpowiednich zmian dostosowawczych w tych załącznikach;
  2. zmian w załączniku nr 9 Proces udzielania wsparcia do Regulaminu wyboru projektów do RWP:
  1. W rozdziale I pkt 2 ppkt 2.3 w związku ze zmianą kryterium dostępu nr 4 zmieniono postanowienie na: „podmiot powiązany osobowo lub kapitałowo z Wykonawcą Usługi rozwojowej, Beneficjentem lub Partnerami.”.
  2. W rozdziale I pkt 2 ppkt 2.4 otrzymuje brzmienie: „Podmiot BUR objęty zmianą wpisu do Bazy Usług Rozwojowych – podmiot ma wstrzymaną możliwość publikowania informacji o Usługach rozwojowych lub zablokowane opublikowane wcześniej informacje o Usługach rozwojowych.”. Wykreślono sformułowanie ujęte w nawiasie „Karta Usług rozwojowych” oraz przypis nr 2.
  3. W rozdziale I pkt 3 doprecyzowano postanowienie w zakresie określenia podmiotu, któremu Beneficjent udziela wsparcia w ramach projektu: „Wsparcie udzielane Odbiorcy wsparcia przez Beneficjenta polega na refundacji kosztów Usług rozwojowych prowadzących do osiągnięcia celów rozwojowych określonych we Wniosku o udzielenie wsparcia na etapie rekrutacji.”.
  4. W rozdziale II podrozdziale 2 pkt 2.1 lit. d dodano zadanie w zakresie weryfikacji przez Beneficjenta Wykonawcy Usług rozwojowych pod kątem wpisu na Listę sankcyjną: „weryfikację Wykonawcy Usług rozwojowych pod kątem bezpośredniego lub pośredniego wspierania działań wojennych Federacji Rosyjskiej lub odpowiedzialności za nie (Lista sankcyjna).” oraz w rozdziale II podrozdziale 2 pkt 2.3 lit. k „weryfikacja i akceptacja Kart Usług rozwojowych planowanych do sfinansowania w ramach Projektu przez Odbiorców wsparcia. Weryfikacja będzie dotyczyć poprawności wypełnienia Karty Usługi rozwojowej pod kątem ich zgodności z wymogami konkursu m.in. ocena doświadczenia trenerów/doradców w kontekście tematyki prowadzonych zajęć, ocena czy efekty uczenia wybranej usługi odpowiadają celom rozwojowym wskazanym w Indywidualnym planie rozwoju oraz Wniosku o udzielenie wsparcia, czy zachowany jest właściwy standard usługi, czy wymienione w Karcie usługi rozwojowej efekty uczenia się mają swoje odzwierciedlenie w programie Usługi rozwojowej, czy rozeznanie rynku zostało przeprowadzone na podstawie wiarygodnych i ogólnie dostępnych ofert na rynku oraz cena Usługi rozwojowej nie przekracza maksymalnej stawki wynikającej z przeprowadzonego przez Odbiorcę wsparcia rozeznania rynku. Weryfikacji podlega też wybór Wykonawcy Usługi rozwojowej, w tym kryteria wyboru Wykonawcy Usługi rozwojowej oraz sprawdzenie  czy Wykonawca Usługi rozwojowej bezpośrednio lub pośrednio nie wspiera działań wojennych Federacji Rosyjskiej lub nie odpowiada za nie (Lista sankcyjna)”.

Postanowienie zostało wprowadzone zgodnie z przepisami Ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego- podmioty wpisane na Listę sankcyjną.

  1. Z powodu braku możliwości weryfikacji w systemie monitorowania SM EFS dla CST występowania Odbiorcy wsparcia w innych projektach realizowanych w ramach naboru nr FERS.01.03-IP.09-002/24 wykreślono możliwość weryfikacji Odbiorcy wsparcia poprzez wyżej wymieniony system, jako narzędzie weryfikacji wskazano system prowadzony przez PARP:
  • postanowienia w rozdziale II podrozdziale 2 pkt 2.3 lit. f otrzymują brzmienie:

f)  weryfikacja oświadczenia Odbiorcy wsparcia i Uczestnika/ Uczestniczki projektu, że weźmie udział wyłącznie w jednym projekcie w ramach Naboru „Podniesienie kompetencji kadr Podmiotów BUR”. Wzór oświadczenia zostanie przekazany Beneficjentowi przez PARP po zawarciu umowy o dofinansowanie. Beneficjent zweryfikuje prawdziwość oświadczenia na podstawie listy Odbiorców wsparcia prowadzonej przez PARP, w oparciu o dane wprowadzane  przez Beneficjentów, w terminie 1 dnia roboczego od dnia zawarcia Umowy o udzielenie wsparcia. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie PARP przekaże po zawarciu umowy o dofinansowanie z Beneficjentem. Weryfikację należy przeprowadzić zarówno na etapie rekrutacji do Projektu, jak i przed dokonaniem refundacji poniesionych przez Odbiorcę wsparcia kosztów udziału w Usługach rozwojowych. W sytuacji, gdy Odbiorca wsparcia lub Uczestnik/ Uczestniczka projektu weźmie udział w więcej niż jednym projekcie realizowanym w ramach Naboru, koszty jego wsparcia będą kwalifikowane wyłącznie w pierwszym projekcie, do którego przystąpił, tj. w którym podpisał oświadczenie z wcześniejszą datą”,.

  • postanowienia w rozdziale II podrozdziale 2 pkt 2.3 lit. h tiret pierwszy otrzymują brzmienie:

- nie występuje w roli Wykonawcy Usług rozwojowych dla pozostałych Odbiorców wsparcia w ramach całego Naboru. Weryfikacja nastąpi na podstawie listy Wykonawców Usług rozwojowych prowadzonej przez PARP, w oparciu o dane wprowadzane przez Beneficjentów, w terminie 1 dnia roboczego od dnia zawarcia Umowy o udzielenie wsparcia. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie PARP przekaże po zawarciu umowy o dofinansowanie z Beneficjentem.,”,

  • postanowienia w rozdziale II podrozdziale 2 pkt 2.3 lit. h tiret czwarty otrzymują brzmienie:

„-   nie jest podmiotem objętym zmianą wpisu do Bazy Usług Rozwojowych – podmiot ma wstrzymaną możliwość publikowania informacji o Usługach rozwojowych (Kart Usług rozwojowych) lub zablokowane opublikowane wcześniej informacje o Usługach rozwojowych – weryfikacja na podstawie Listy podmiotów objętych zmianą wpisu do BUR udostępnionej przez PARP (dotyczy Podmiotu BUR)”.

Usunięto z obowiązku weryfikacji z Listą podmiotów objętych zmianą wpisu do BUR Podmioty współpracujące ze względu na fakt, iż nie są objęte postanowieniami Regulaminu Bazy Usług Rozwojowych i nie występują na Liście podmiotów objętych zmianą wpisu do BUR.

oraz postanowienia w rozdziale II podrozdziale 4 pkt 4.1 lit. b otrzymują brzmienie:

b) czy Wykonawca Usługi rozwojowej nie jest Odbiorcą wsparcia w ramach całego Naboru (weryfikacja na podstawie listy Odbiorców wsparcia prowadzonej przez PARP);”.

  1. W rozdziale II podrozdziale 3 pkt 3.11 dodano definicję Karty Usługi rozwojowej jako przypis nr 8:

Karta Usługi rozwojowej – formularz określający zakres informacji umożliwiających określenie rodzaju i zakresu tematycznego Usługi rozwojowej dla Uczestnika/ Uczestniczki projektu. Wytyczne dotyczące szczegółowego zakresu informacji, jakie powinny pojawić się w Karcie Usługi rozwojowej zostaną przekazane Beneficjentowi wraz z Minimalnym zakresem regulaminu rekrutacji w terminie zgodnym z zapisami rozdziału II, pkt 2, ppkt 2.3 lit a).”.

  1. W rozdziale II podrozdziale 4 pkt 4.1 lit. d rozszerzono zapis o weryfikację, czy Wykonawca Usługi rozwojowej nie jest powiązany także z Partnerem projektu:

 „d) czy Wykonawca Usługi rozwojowej nie jest powiązany kapitałowo lub osobowo z Beneficjentem lub Partnerami lub Odbiorcą wsparcia.”.

  1. Ze względu na otrzymane z IZ rekomendacje w zakresie przeprowadzania procesu walidacji efektów uczenia się oraz kwalifikowalności Uczestnika projektu pod kątem finansowym oraz wskaźnika rezultatu, w rozdziale III pkt 5 zmieniono brzmienie: „Warunkiem otrzymania refundacji jest uczestnictwo w co najmniej 80% czasu zajęć Usługi rozwojowej oraz poddanie się weryfikacji osiągnięcia    efektów uczenia się w formie przewidzianej w Karcie Usługi rozwojowej. Negatywny wynik weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się nie może mieć wpływu na kwalifikowalność wydatków związanych z uczestnictwem w Usłudze rozwojowej  , o ile Usługa została zrealizowana zgodnie z treścią Karty Usługi rozwojowej.” oraz dodano pkt 6: „Warunkiem wliczenia danego Odbiorcy wsparcia do wskaźnika rezultatu Liczba podmiotów świadczących usługi rozwojowe, które wypracowały wartość dodaną jest uzyskanie przez wszystkich Uczestników/Uczestniczki projektu delegowanych przez danego Odbiorcę wsparcia, wszystkich efektów uczenia się określonych w Karcie Usługi rozwojowej.”.
  2. W rozdziale III pkt 10 doprecyzowano formę prowadzenia listy obecności podczas Usług rozwojowych: „Fakt uczestnictwa w każdym dniu Usługi rozwojowej musi zostać potwierdzony przez Uczestnika/ Uczestniczkę projektu własnoręcznym podpisem złożonym na udostępnionej przez Wykonawcę Usługi rozwojowej liście obecności w ujęciu godzinowym. W przypadku Usług rozwojowych w formie zdalnej, potwierdzeniem uczestnictwa będą m.in. raporty z logowania oraz dokumentacja wytworzona na zakończenie realizacji usługi (doradztwo).”;
  1. zmian w Regulaminie wyboru projektów (RWP):
  1. w rozdziale I ust. 3 w lit c zmieniono brzmienie ze względu na nowelizację rozporządzenia pomocowego PARP (Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 6 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu "Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027" (Dz. U. poz. 868). Z dniem wejścia w życie tej nowelizacji, tj. 14 czerwca 2024r. pomoc de minimis jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023). Ponadto usunięto przypis nr 1 jako nieaktualny,
  2. w podrozdziale 5.2 w 1 dodano  definicje wskaźników obowiązujących w naborze: „1.Minimalny wskaźnik produktu w Naborze: Liczba podmiotów świadczących Usług rozwojowe objętych wsparciem –  1 250. Wartość wskaźnika jest sumą wartości założonych do osiągnięcia dla wszystkich Projektów w ramach Naboru. Zgodnie z  definicją ww. wskaźnika wskazaną w Liście Wskaźników Kluczowych dla programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego  (FERS): za podmiot świadczący usługę rozwojową uważa się podmiot zarejestrowany w BUR posiadający możliwość publikowania i świadczenia usług z możliwością dofinansowania oraz osobę prowadzącą usługi rozwojowe powierzone przez podmiot zarejestrowany w BUR zgodnie z Regulaminem BUR. Podmiot ujmowany jest we wskaźniku w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie.”,

2.Minimalny wskaźnik rezultatu w Naborze: Liczba podmiotów świadczących Usługi rozwojowe, które wypracowały wartość dodaną – 1 175. Wartość wskaźnika jest sumą wartości założonych do osiągnięcia dla wszystkich Projektów w ramach Naboru. Zgodnie z definicją ww. wskaźnika wskazaną w Liście Wskaźników Kluczowych dla programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego  (FERS): za podmiot świadczący usługę rozwojową uważa się podmiot zarejestrowany w Bazie Usług Rozwojowych, posiadający możliwość publikowania i świadczenia usług z możliwością dofinansowania oraz osobę prowadzącą usługi rozwojowe powierzone przez podmiot zarejestrowany w BUR zgodnie z Regulaminem BUR. Przez wartość dodaną rozumiane jest nabycie/podniesienie kompetencji/kwalifikacji, zwiększenie potencjału rozwojowego lub przygotowanie kwalifikacji gotowej do włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Nabycie/podniesienie kompetencji/kwalifikacji potwierdzone jest certyfikatem lub zaświadczeniem. Nabycie kwalifikacji oznacza nabycie efektów uczenia się zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, które zostały sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania (w formie zaświadczenia). Nabycie/podniesienie kompetencji oznacza nabycie efektów uczenia się zgodnie z ustalonymi dla danej kompetencji wymaganiami. Na certyfikacie powinna być informacja o nabyciu/podniesieniu kompetencji, a nie tylko informacja o uczestnictwie w usłudze.”,

  1. w rozdziale 7 ust. 9 w lit. b zmieniono datę:

 „złożenie do dnia 5 sierpnia 2024 r. w Naborze wniosków o dofinansowanie na kwotę dofinansowania nieprzekraczającą 200% kwoty przeznaczonej na dofinansowanie Projektów w Naborze, o której mowa w Podrozdziale 4.2 ust. 1,”,

  1. w podrozdziale 8.5 w miejsce dotychczasowego ust. 2 dodano ust. 2-5, w których doprecyzowano i uszczegółowiono, zgodnie z rekomendacją IZ, postanowienia dotyczące etapu oceny projektu: negocjacji, w brzmieniu:

„2. Negocjacje są prowadzone do czasu wyczerpania kwoty stanowiącej równowartość  150% kwoty przeznaczonej na dofinansowanie Projektów w Naborze, o której mowa w Podrozdziale 5.4 ust. 1. 

  1. Wyczerpanie kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w Naborze następuje z chwilą faktycznego wykorzystania kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów, rozumianego jako wybór do dofinansowania Projektów na wartość wyczerpującą kwotę przeznaczoną na dofinansowanie określoną w Podrozdziale 5.4 ust. 1.
  2. Negocjacje rozpoczynają się od Projektu, który, po ustaleniu ostatecznego wyniku oceny w zakresie kryteriów merytorycznych punktowych, uzyskał najwyższą liczbę punktów. Negocjacje kończą się na Projekcie, w którym wartość dofinansowania narastająco (tj. wraz z sumą wartości dofinansowania projektów podlegających procedurze negocjacji przed tym projektem) będzie równa lub przekroczy wartość 150% kwoty przeznaczonej na dofinansowanie Projektów w Naborze, o której mowa w Podrozdziale 5.4 ust. 1. Ma to zapewnić maksymalne wykorzystanie kwoty przeznaczonej na dofinansowanie Projektów w Naborze. Tym samym nie wszystkie Projekty, które zostaną skierowane do etapu negocjacji będą mogły uzyskać dofinansowanie. Istnieje możliwość dofinansowania Projektów, które otrzymały ocenę negatywną w rozumieniu  art. 56 ust. 6 ustawy wdrożeniowej, po zakończeniu postępowania w zakresie wyboru, pod warunkiem dostępności kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w ramach działania (art. 57 ust. 5 ustawy wdrożeniowej).
  3. Etap negocjacji nie jest etapem obowiązkowym dla wszystkich Projektów, o których mowa w Podrozdziale 8.4 ust. 14 (skierowanych przez KOP do negocjacji). Oznacza to, że do tego etapu zostaną faktycznie skierowane Projekty zgodnie z zasadą określoną w ust. 4. Do negocjacji mogą być kierowane także kolejne projekty zgodnie z tą zasadą w sytuacji zakończenia negocjacji z wynikiem negatywnym przez inne Projekty (wraz z postępem w negocjowaniu innych Projektów).”,

 

  1. w rozdziale 11 w ust. 4 doprecyzowano wymogi w zakresie wskazania adresów we wniosku o dofinansowanie zapewniających skuteczną komunikację pomiędzy PARP a Wnioskodawcą.
  1. zmian w załączniku nr 10 do RWP Wzór umowy o dofinansowanie:
  1. zaktualizowano § 1 pkt 15 w zakresie numeru Dziennika Ustaw dotyczącego rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 maja 2023 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”. Zmiana wynika z nowelizacji przedmiotowego rozporządzenia i otrzymuje brzmienie:

15) Rozporządzeniu PARP” - oznacza to rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 maja 2023 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027” (Dz. U. poz. 1106, z późn. zm.)”;

  1. W związku z nowelizacją rozporządzenia, o którym mowa powyżej zaktualizowano także postanowienia w § 25a ust. 3:

Pomoc de minimis może być udzielana pod warunkiem, że łącznie z inną pomocą de minimis oraz pomocą de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, otrzymaną w okresie 3  lat poprzedzających dzień udzielenia pomocy de minimis ) z różnych źródeł i w różnych formach, jej wielkość nie przekroczy kwoty 300 000 EUR dla jednego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831.” oraz ust. 4: „Beneficjent zobowiązuje się do: 1) zebrania od przedsiębiorcy wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu 3 lat poprzedzających dzień udzielenia pomocy, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

2) zebrania od przedsiębiorcy wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości

i przeznaczenia pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40);

3) wystawiania przedsiębiorcy zaświadczeń o pomocy de minimis zgodnie z wzorem określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2018 r. poz. 350, z późn. zm.);”.

oraz w ust. 3 dodano przypis nr 94 w brzmieniu: „Okres 3 lat poprzedzających dzień udzielenia pomocy należy rozumieć w ten sposób, że jeśli na przykład pomoc de minimis była udzielona 5 stycznia 2024 r., uwzględnieniu podlegać będzie pomoc de minimis i pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie udzielona począwszy od dnia 5 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. c rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określającego zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz. Urz. WE L 124 z 8.06.1971 r.), „okres wyrażony w tygodniach, miesiącach lub latach rozpoczyna się na początku pierwszej godziny pierwszego dnia okresu i wygasa wraz z upływem ostatniej godziny dnia ostatniego tygodnia, miesiąca lub roku, który jest takim samym dniem tygodnia lub przypada na tę samą datę, co dzień, w którym okres się rozpoczyna. Jeżeli w okresie wyrażonym w miesiącach lub latach dzień, w którym powinien wygasnąć okres, nie wystąpił w tym miesiącu, okres kończy się wraz z upływem ostatniej godziny ostatniego dnia tego miesiąca”.”.

  1. w Regulaminie wyboru projektów oraz załącznikach wymienionych powyżej dokonano także zmian redakcyjno-stylistycznych.

Obecna zmiana RWP jest zgodna z art. 51 ust. 3  ustawy  z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079) (dalej: ustawa wdrożeniowa) oraz z pkt 1 Rozdziału 12 RWP, a w szczególności przedmiotowa zmiana nie skutkuje nierównym traktowaniem Wnioskodawców.

W związku z powyższymi zmianami na podstawie art. 51 ust. 5 ustawy wdrożeniowej zostaje zmieniona data zakończenia naboru  na 07.08.2024 r. Wydłużenie naboru ma na celu umożliwienie potencjalnym Wnioskodawcom zapoznania się ze zmianami wprowadzonymi do Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FERS.01.03-IP.09-002/24.

Zmiana w powyższym zakresie obowiązuje od 19.07.2024r.