Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Komunikaty
19.03.2024
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozstrzygnęła nabór „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny”
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłasza wyniki naboru „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny” z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW).
Do kogo był skierowany nabór?
O dofinansowanie projektów mogły ubiegać się podmioty z makroregionu Polski Wschodniej tj. miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze oraz inne miasta subregionalne z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych, z przedziału 50-100 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowani organizatorzy transportu miejskiego), tj. w ramach:
- Woj. Lubelskiego: Chełm, Zamość, Biała Podlaska;
- Woj. Podlaskiego: Łomża, Suwałki;
- Woj. Podkarpackiego: Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec;
- Woj. Świętokrzyskiego: Ostrowiec Świętokrzyski;
- Woj. Warmińsko-Mazurskiego: Ełk;
- Woj. Mazowieckiego: Siedlce, Ostrołęka,
Ponadto beneficjentami projektów mogły być:
- ww. miasta działające na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samo-rządu terytorialnego położonymi w miejskim obszarze funkcjonalnym;
- związki i stowarzyszenia utworzone przez ww. miasta oraz jednostki samorządu terytorialnego zlokalizowane w miejskim obszarze funkcjonalnym.
Na co można było otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie mogły otrzymać kompleksowe i zintegrowane projekty, realizowane w miastach i ich obszarach funkcjonalnych, obejmujące m.in. takie zadania, jak:
- zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego (pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym);
- budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, w tym w szczególności:
- w zakresie infrastruktury transportu (np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje tankowania wodoru, infrastruktura OZE, linie i pętle tramwajowe lub trolejbusowe, pętle autobusowe, wiaty z aktywną informacją pasażerską, zaplecze techniczne do obsługi taboru, infrastruktura punktowa np. przystanki, wysepki, centra przesiadkowe; dworce intermodalne, strefy czystego transportu), w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się i osób z niepełnosprawnościami,
- inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany z preferencją dla ruchu pieszego i rowerowego lub komunikacji zbiorowej, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu, w szczególności w centrach miast (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów; ciągi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych, chodniki, sygnalizacja świetlna, azyle dla pieszych, dedykowane pasy ruchu dla komunikacji zbiorowej);
- digitalizacja systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych (np. ITS, wspólne bilety, informacja i planowanie podróży, powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej oraz koncepcji „Mobilność jako usługa”, system parkingowy, strefy czystego transportu).
Za projekt kompleksowy uznaje się przedsięwzięcia obejmujące inwestycję w zadania wskazane w co najmniej dwóch z trzech wyżej wymienionych grup.
Jednocześnie możliwe było wsparcie przygotowania oraz aktualizacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) lub innych dokumentów niezbędnych do realizacji projektów.
Jak przebiegała ocena projektów?
Ocena projektów była jednoetapowa i została przeprowadzona w oparciu o kryteria wyboru projektów przyjęte uchwałą Komitetu Monitorującego FEPW z 28 lutego 2023 r. Każdy wniosek podlegał ocenie dwóch członków oceniających. Pozytywną ocenę uzyskało pięć projektów o dofinansowaniu wynoszącym łącznie 276 627 905,11 zł. Listy projektów ocenionych pozytywnie i negatywnie znajdują się na stronie naboru w zakładce „Wyniki i archiwum”.
Projekty, które zostały wybrane do dofinansowania w zakresie każdego z kryteriów wymienionych w pkt 1-19, uzyskały 1 pkt, a w zakresie kryteriów, wymienionych w pkt. 20-28, uzyskały minimum 14 pkt., oraz kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w naborze umożliwiała wybranie go do dofinansowania.
Wybranie wniosku do dofinansowania nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o dofinansowanie projektu. Po rozstrzygnięciu naboru PARP przeprowadza weryfikację dokumentów i oświadczeń złożonych przez wnioskodawców.
Projekty, które nie zostały wybrane do dofinansowania, nie uzyskały 1 pkt. w zakresie przynajmmniej jednego z kryteriów wymienionych w pkt 1-19 lub w zakresie kryteriów, wymienionych w pkt 20-28, nie uzyskały minimum 14 pkt.
Wnioskodawcy, których projekty otrzymały negatywną ocenę mają prawo do złożenia protestu zgodnie z § 8 Regulaminu wyboru projektów w ciągu 14 dni od dnia doręczenia pisma o negatywnym wyniku oceny projektu.
Więcej informacji o rozstrzygniętym konkursie „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny” znajduje się na stronie PARP.