Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Opracowanie i wykonanie prototypu przedprodukcyjnego wyciągarki dla lotniarzy i paralotniarzy typu „Abrolka”
Beneficjent
PAWEŁ BARANOWSKI
Wartość projektu
128 744,00 PLN
Wartość dofinansowania
88 969,00 PLN
Program operacyjny
Inteligentny rozwój
Działanie
Bony na innowacje dla MŚP
Opis projektu
Projekt dedykowany jest dla Paralotniarzy: https://www.youtube.com/watch?v=LLgbWMPI5l0 oraz szkół prowadzących kursy paralotniowe: http://gagarin.org.pl . Starty, które mają miejsce na terenach płaskich (80% wszystkich startów) mogą odbywać się dzięki dwóm rodzajom wyciągarek:
- Wyciągarce stacjonarnej: https://www.youtube.com/watch?v=IQG1EXMOxA0, która wymaga dużego płaskiego terenu oraz pozwala jedynie na hole do 500 m, a dodatkowo jest droga i kłopotliwa, zarówno w obsłudze, jak też podczas transportu.
- Wyciągarce samochodowej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Paralotniarstwo#Starty_na_holu , która zapewnia hole do 1000 m, ale wymaga wolnej od przeszkód i nie uczęszczanej drogi o długości minimum 2000 m. Jest przy tym ryzykownym sposobem startu z racji małych możliwości kontrolowania siły ciągu w razie nieprzewidzianych podmuchów wiatru, co łączy się z ryzykiem przeciągnięcia skrzydła na małej wysokości, stwarzając zagrożenie dla samego pilota: https://www.youtube.com/watch?v=LhS1dyLxwE4
W wypadku wyciągarek stacjonarnych jak i samochodowych, ich użytkownicy borykają się z następującymi problemami:
- zagrożeniem podczas startu
- brakiem odpowiedniego terenu
- zbyt małą, w stosunku do potrzeb, ilości holi na godzinę
Generalna zasada działania abrolki opiera się na mechanicznym kontrolowaniu siły ciągu, poprzez zastosowanie hamulca szczękowego, który przy określonym ustawieniu ma zapewniać płynny hol bez względu na podmuchy wiatru czy niedostosowanie szybkości holu do panujących warunków, co w efekcie zapewnia:
- bezpieczeństwo
- możliwość uzyskania wysokich holi przy wykorzystaniu krótkiej drogi holowania z racji tego że, Abrolka nie wymaga rozwijania 1000 m liny przed każdym holem (lina rozwija się stopniowo podczas wnoszenie się pilota)
- możliwość wykonania minimum 10 holi na godzinę ( standard to 3 ) dzięki zastosowaniu mechanizmu automatycznego zwijania liny podczas drogi powrotnej.