Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Izabela Banaś, Angeliki Barakli, Poppy Oikonomou, Anna Koktsidou, Nikos Rovatsos, Anna Whicher, Ollie Sutcliffe, Piotr Świątek, Marta Malesińska, Sylwia Rink
Destination UX. Projektowanie programów wsparcia innowacji zorientowanych na użytkownika
Publikacja „Destination UX” zawiera zestaw narzędzi do projektowania programów wsparcia innowacji opartych o metodologię Service Design i Design Thinking wraz z opisami pilotaży pokazującymi ich praktyczne zastosowanie. Dodatkowo można w niej również znaleźć opisy programów zaprojektowanych w oparciu o potrzeby użytkowników.
Niniejszy dokument zawiera – w porządku chronologicznym:
- Ogólny opis projektu, jego celów i partnerów, jak również informacje o napotkanych wyzwaniach.
- Analizę podejścia opartego na projektowaniu usług (service design).
- Opis studiów przypadku, którymi partnerzy dzielili się podczas procesu wzajemnego uczenia się w trakcie projektu.
- Opis działań pilotażowych wdrożonych we wszystkich trzech krajach partnerskich i przedstawienie ich wyników.
- Wykaz źródeł, ilustracji i użytecznych linków.
- Wyjaśnienia i szablony narzędzi, które można użyć w procesie projektowym.
Materiał jest wynikiem współpracy pomiędzy Centrum Rozwoju Biznesu i Kulturalnego – KEPA (Grecja), Uniwersytetem Metropolitalnym w Cardiff – PDR (Wielka Brytania) oraz Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – PARP (Polska).
Projekt otrzymał dofinansowanie z programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 w ramach umowy o grant nr 853668.
Spis treści
Streszczenie 7
Informacje kontaktowe 9
Wprowadzenie 10
Czym jest publikacja „Projektowanie programów wsparcia innowacji zorientowanych na użytkownika” 10
Partnerstwo 11
Grupa docelowa i wyzwania 14
Metodologia projektu 14
Projektowanie usług dla programów wsparcia innowacji 16
Czym jest projektowanie usług (service design) 16
Fazy i narzędzia procesu projektowego 20
Dlaczego projektowanie usług (service design) jest ważne dla programów wsparcia innowacji 24
Proces projektowania programów wsparcia innowacji przyjaznych użytkownikowi 27
W jaki sposób zastosować projektowanie usług (service design) do oceny programu wsparcia innowacji 28
W jaki sposób zastosować projektowanie usług (service design) do przygotowania programów wsparcia innowacji 30
Studia przypadku dotyczące programów wsparcia innowacji przyjaznych dla użytkownika 33
Grecja – Centrum Rozwoju Biznesu i Kulturalnego (KEPA) 33
Nazwa inicjatywy: Re:Connect 33
Wielka Brytania – Uniwersytet Metropolitalny w Cardiff (PDR) 38
Nazwa inicjatywy: „By Design” 38
Nazwa inicjatywy: SMART Suite of Innovation support programmes
[Pakiet programów wsparcia dla Innowacji SMART] 42
Polska – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 47
Nazwa inicjatywy: gov_LAB 47
Nazwa inicjatywy: Granty na dizajn 52
Nazwa inicjatywy: Poland Prize 57
Opis pilotaży w Grecji, Wielkiej Brytanii i Polsce: W jaki sposób wykorzystano proces
projektowy, aby zmierzyć i poprawić poziom satysfakcji interesariuszy, którzy
uczestniczyli w lokalnych programach wsparcia innowacji 61
Grecja: 61
Wielka Brytania 72
Polska 85
Źródła 95
Przydatne linki 96
Zestaw narzędzi do projektowania programów wsparcia innowacji zorientowanych na użytkownika 97
Faza I 98
Persona 98
Mapowanie podróży użytkownika [User Journey Mapping] 101
Podział ról w zespole [Team allocation and management] 104
Nadzieje i obawy [Hopes and fears] 106
Kanwa wsparcia dla biznesu [Business Support Canvas] 109
Mapowanie interesariuszy [Stakeholder Mapping] 111
Badanie użytkowników [User research] 114
Faza II 118
Definicja problemu [Problem definition] 118
Teoria zmiany [Theory of change] 121
Mapa ograniczeń projektowych [Constraints framework] 125
Analiza SWOT [SWOT Analysis] 128
Faza III 133
Mapowanie podróży użytkownika [User Journey Mapping] 133
Symulacja [Table-Top-Walk] 136
Kanwa wsparcia dla biznesu BSC [Business Support Canvas] 138
Odgrywanie ról/scenki [Acting /Role play] 140
Panel wyzwania [Challenge Panel] 141
Generowanie pomysłów – ideacja [Ideation] 143
Scenariusze użytkownika (analiza rozwiązań cyfrowych) [Scenarios] 146
Storyboardy (na potrzeby rozwiązań cyfrowych) 150
Portfolio pomysłów [Idea portfolio] 153
Faza IV 155
Gromadzenie danych z przeprowadzonych testów [Collecting data from testing] 155
Plan wdrożenia usługi [Service Blueprint] 156
Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować
Raport
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (październik 2024)
Ewaluacja
Efekty pracy wykonanej przez ekspertów i generatywną AI
Ewaluacja
Ewaluacja efektów wsparcia w ramach II osi priorytetowej Nowoczesna Infrastruktura Transportowa POPW 2014-2020