Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Raport przedstawia wyniki ewaluacji działań informacyjno-promocyjnych realizowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG). Badanie ocenia dostępność, przejrzystość i skuteczność komunikacji kierowanej do beneficjentów oraz potencjalnych beneficjentów Programu. W raporcie zidentyfikowano czynniki wpływające na decyzję o udziale w naborach oraz skuteczność poszczególnych kanałów komunikacji. Publikacja zawiera także rekomendacje dotyczące standaryzacji informacji, poprawy jakości obsługi oraz wzmocnienia przekazu na stronach internetowych FENG.
Spis treści
1. Wykaz skrótów 4
2. Streszczenie 5
2.1 Streszczenie w języku polskim 5
2.2 Streszczenie w języku angielskim 7
3. Wprowadzenie 11
3.1 Kontekst badania 11
3.2 Cele i zakres badania 13
3.3 Kluczowe definicje i założenia 15
3.4 Metodologia badania 16
4. Analiza wyników badania – ujęcie wielowymiarowe 22
4.1 Perspektywa użytkownika 22
4.1.1 Wizerunek FENG 22
Poziom rozpoznawalności programu oraz jego komponentów 23
Instrumenty zapamiętywane częściej niż marka 26
Wizerunek instytucji zaangażowanych we wdrażanie programu FENG 27
Rozpoznawalność wśród potencjalnych beneficjentów 27
Rozpoznawalność wśród beneficjentów 29
4.1.2 Budowanie świadomości grup docelowych na różnych etapach wnioskowania .32
Oczekiwania i potrzeby informacyjne 32
Ścieżki kontaktu z informacją i ich wpływ na decyzje użytkowników 32
Zrozumiałość i czytelność przekazu informacyjnego 45
Dostępność materiałów dla różnych grup odbiorców 59
Rola pośredników 66
Metody komunikacji w przyszłości 68
4.1.3 Ocena zasięgu i skuteczności działań informacyjno-promocyjnych 71
Wpływ działań info-promo na decyzje 71
Potrzeba segmentacji i modyfikacji kanałów komunikacji 81
Sposób dotarcia do poszczególnych grup docelowych 81
Analiza zasięgów 84
Identyfikacja działań o największym i najmniejszym wpływie na grupy docelowe 86
Dominujące i deficytowe obszary działań 88
Co działa: 88
Główne deficyty: 89
4.2 Perspektywa instytucjonalna (IZ i IP) 90
4.2.1 Modele realizacji działań info-promo (wewnętrzny, zewnętrzny, mieszany) 92
4.2.2 Zasoby zespołów info-promo, kompetencje i struktury organizacyjne 95
4.2.3 Systemy monitorowania i wykorzystanie danych 99
4.2.4 Porównanie podejść do realizowanych działań info-promo pomiędzy IP 101
4.2.5 Wnioski przekrojowe 103
Perspektywa beneficjenta, instytucji i obszarów wsparcia 103
Rola pośredników 104
5. Rekomendacje 106
5.1 Rekomendacje Strategiczne – dla Instytucji Zarządzającej (IZ) 106
5.1.1 Ujednolicenie standardu obsługi i informacji (w całym FENG) 106
5.1.2 Wzmocnienie horyzontalnej koordynacji 106
5.1.3 Wzmocnić „podstawę kanałów komunikacji”: WWW + newslettery + LinkedIn 107
5.1.4 Wzmocnienie informacji o usłudze Innovation Coach 108
5.1.5 Zarządzanie „szumem politycznym” 108
5.2 Rekomendacje operacyjne – dla Instytucji Pośredniczących (IP) 109
5.2.1 Strona naboru „w 1 ekranie” = „jedno miejsce prawdy” 109
5.2.2 Zwiększenie widoczności materiałów „krok po kroku” 110
5.2.3 Wsparcie komunikacji edukacyjnej 110
5.2.4 Wsparcie pracy infolinii 110
5.2.5 „Wartości horyzontalne” w miejscu decyzji 111
5.2.6 Rozwinięcie procesów monitoringu i ewaluacji 111
5.3 Tabela rekomendacji 112
Spis Tabel, Wykresów i Rysunków 123