Pomiń nawigację

Seria: GEM

Rodzaj publikacji: Raport

Rok wydania: 2025

Język: PL

ISBN: 978-83-7633-549-0

Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

więcej

Pobierz wybrany format publikacji:

Zobacz: Zasady korzystania z publikacji PARP

Zapraszamy do zapoznania się z 14. edycją Raportu GEM Polska przedstawiającego obraz przedsiębiorczości w Polsce na tle państw Europy i świata, w oparciu o dane z międzynarodowego projektu badawczego Global Entrepreneurship Monitor.

Raport prezentuje najaktualniejsze dane dotyczące m.in. wizerunku przedsiębiorców oraz postaw polskiego społeczeństwa względem przedsiębiorczości, intencji do zakładania firm oraz rzeczywistego poziomu aktywności biznesowej Polek i Polaków czy powodów rezygnacji z podejmowania aktywności biznesowej. W opracowaniu – kolejny już raz – poruszone zostały także wątki związane ze zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnością społeczną oraz digitalizacją (w tej edycji rozszerzoną o stosunek do wykorzystania AI w prowadzeniu działalności biznesowej). Dane z badania ilościowego wzbogacone zostały eksperckimi ocenami uwarunkowań prowadzenia działalności. Wśród ocenianych obszarów znajdują się kwestie związane m.in. z finansowaniem, polityką wsparcia przedsiębiorstw, kształtowaniem postaw oraz nabywaniem kompetencji przedsiębiorczych, przedsiębiorczością kobiet, zrównoważonym rozwojem, cyfryzacją czy wykorzystaniem narzędzi AI. Raport dotyka również tematyki startupów (ich postrzegania i charakterystyk).

Serdecznie zapraszamy do lektury!

Spis treści

Kluczowe wnioski z Raportu GEM Polska 2025

1. Polska przedsiębiorczość w porównaniu z resztą świata

1.1. Stosunek społeczeństwa do przedsiębiorców i prowadzenia firmy

1.2. Polacy o otoczeniu, własnych umiejętnościach i planach dotyczących założenia firmy

1.3. Poziom przedsiębiorczości

1.4. Motywy podejmowania działalności gospodarczej

1.5. Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn

1.6. Przedsiębiorczość w grupach wiekowych

1.7. Stosunek przedsiębiorstw do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej

1.8. Digitalizacja przedsiębiorstw

1.9. AI w firmach – nadzieje i obawy

2. Ekspercka ocena warunków funkcjonowania i rozwoju firm w Polsce

2.1. Szanse na start

2.2. Polityka i wsparcie publiczne

2.3. Badania i rozwój, transfer wiedzy i technologii

2.4. Normy kulturowe i społeczne

2.5. Krajowy Wskaźnik Uwarunkowań Przedsiębiorczości (NECI – National Entrepreneurship Context Index)

2.6. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ

2.7. Przedsiębiorczość kobiet

2.8. Sztuczna inteligencja a przedsiębiorczość

2.9. Podsumowanie

3. Temat specjalny – Startupy w Polsce

3.1. Rozumienie pojęcia startup przez właścicieli startupów oraz pozostałych biznesów

3.2. Charakterystyka osób oraz ich przedsięwzięć

3.3. Ekspercka ocena uwarunkowań rozwoju startupów w Polsce

3.4. Podsumowanie

Aneks metodologiczny (założenia teoretyczne GEM, państwa uczestniczące w GEM w 2024 r., prowadzenie badań w GEM)

Wybrane wskaźniki GE

Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować

Raport końcowy z procesu projektowego

Raport

Raport końcowy z procesu projektowego "Pilotażowy program wsparcia MSP w aplikowaniu do programu Horyzont Europa"

Zobacz
Platforma na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP)

Poradnik

Platforma na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP)

Zobacz
Rozwiń startup dzięki Funduszom Europejskim

Poradnik

Rozwiń startup dzięki Funduszom Europejskim

Zobacz

Kilkaset kursów online i tysiące szkoleń stacjonarnych dla Ciebie

Inne dofinansowana, które mogą Cię zainteresować