Pomiń nawigację

Seria: GEM

Rodzaj publikacji: Raport

Rok wydania: 2025

Język: PL

ISBN: 978-83-7633-549-0

Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

więcej

Pobierz wybrany format publikacji:

Zobacz: Zasady korzystania z publikacji PARP

Zapraszamy do zapoznania się z 14. edycją Raportu GEM Polska przedstawiającego obraz przedsiębiorczości w Polsce na tle państw Europy i świata, w oparciu o dane z międzynarodowego projektu badawczego Global Entrepreneurship Monitor.

Raport prezentuje najaktualniejsze dane dotyczące m.in. wizerunku przedsiębiorców oraz postaw polskiego społeczeństwa względem przedsiębiorczości, intencji do zakładania firm oraz rzeczywistego poziomu aktywności biznesowej Polek i Polaków czy powodów rezygnacji z podejmowania aktywności biznesowej. W opracowaniu – kolejny już raz – poruszone zostały także wątki związane ze zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnością społeczną oraz digitalizacją (w tej edycji rozszerzoną o stosunek do wykorzystania AI w prowadzeniu działalności biznesowej). Dane z badania ilościowego wzbogacone zostały eksperckimi ocenami uwarunkowań prowadzenia działalności. Wśród ocenianych obszarów znajdują się kwestie związane m.in. z finansowaniem, polityką wsparcia przedsiębiorstw, kształtowaniem postaw oraz nabywaniem kompetencji przedsiębiorczych, przedsiębiorczością kobiet, zrównoważonym rozwojem, cyfryzacją czy wykorzystaniem narzędzi AI. Raport dotyka również tematyki startupów (ich postrzegania i charakterystyk).

Serdecznie zapraszamy do lektury!

Spis treści

Kluczowe wnioski z Raportu GEM Polska 2025

1. Polska przedsiębiorczość w porównaniu z resztą świata

1.1. Stosunek społeczeństwa do przedsiębiorców i prowadzenia firmy

1.2. Polacy o otoczeniu, własnych umiejętnościach i planach dotyczących założenia firmy

1.3. Poziom przedsiębiorczości

1.4. Motywy podejmowania działalności gospodarczej

1.5. Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn

1.6. Przedsiębiorczość w grupach wiekowych

1.7. Stosunek przedsiębiorstw do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej

1.8. Digitalizacja przedsiębiorstw

1.9. AI w firmach – nadzieje i obawy

2. Ekspercka ocena warunków funkcjonowania i rozwoju firm w Polsce

2.1. Szanse na start

2.2. Polityka i wsparcie publiczne

2.3. Badania i rozwój, transfer wiedzy i technologii

2.4. Normy kulturowe i społeczne

2.5. Krajowy Wskaźnik Uwarunkowań Przedsiębiorczości (NECI – National Entrepreneurship Context Index)

2.6. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ

2.7. Przedsiębiorczość kobiet

2.8. Sztuczna inteligencja a przedsiębiorczość

2.9. Podsumowanie

3. Temat specjalny – Startupy w Polsce

3.1. Rozumienie pojęcia startup przez właścicieli startupów oraz pozostałych biznesów

3.2. Charakterystyka osób oraz ich przedsięwzięć

3.3. Ekspercka ocena uwarunkowań rozwoju startupów w Polsce

3.4. Podsumowanie

Aneks metodologiczny (założenia teoretyczne GEM, państwa uczestniczące w GEM w 2024 r., prowadzenie badań w GEM)

Wybrane wskaźniki GE

Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować

Wykorzystaj fundusze europejskie w swojej firmie - Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki z PARP

Poradnik

Wykorzystaj fundusze europejskie w swojej firmie - Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki z PARP

Zobacz
GEM Polska 2025. Raport z badania przedsiębiorczości

Raport

GEM Polska 2025. Raport z badania przedsiębiorczości

Zobacz
Najważniejsze kroki procesu naboru wniosków - Program STEP, Sektor Czystych i zasobooszczędnych technologii

Poradnik

Najważniejsze kroki procesu naboru wniosków - Program STEP, Sektor Czystych i zasobooszczędnych technologii

Zobacz

Polecane artykuły

Kilkaset kursów online i tysiące szkoleń stacjonarnych dla Ciebie

Inne dofinansowana, które mogą Cię zainteresować