Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Anna Tarnawa, Przemysław Zbierowski, Robert Zakrzewski, Anna Skowrońska, Iwona Krysińska, Melania Nieć, Milena Gojny-Zbierowska
GEM Polska 2025. Raport z badania przedsiębiorczości
Zapraszamy do zapoznania się z 14. edycją Raportu GEM Polska przedstawiającego obraz przedsiębiorczości w Polsce na tle państw Europy i świata, w oparciu o dane z międzynarodowego projektu badawczego Global Entrepreneurship Monitor.
Raport prezentuje najaktualniejsze dane dotyczące m.in. wizerunku przedsiębiorców oraz postaw polskiego społeczeństwa względem przedsiębiorczości, intencji do zakładania firm oraz rzeczywistego poziomu aktywności biznesowej Polek i Polaków czy powodów rezygnacji z podejmowania aktywności biznesowej. W opracowaniu – kolejny już raz – poruszone zostały także wątki związane ze zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnością społeczną oraz digitalizacją (w tej edycji rozszerzoną o stosunek do wykorzystania AI w prowadzeniu działalności biznesowej). Dane z badania ilościowego wzbogacone zostały eksperckimi ocenami uwarunkowań prowadzenia działalności. Wśród ocenianych obszarów znajdują się kwestie związane m.in. z finansowaniem, polityką wsparcia przedsiębiorstw, kształtowaniem postaw oraz nabywaniem kompetencji przedsiębiorczych, przedsiębiorczością kobiet, zrównoważonym rozwojem, cyfryzacją czy wykorzystaniem narzędzi AI. Raport dotyka również tematyki startupów (ich postrzegania i charakterystyk).
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Spis treści
Kluczowe wnioski z Raportu GEM Polska 2025
1. Polska przedsiębiorczość w porównaniu z resztą świata
1.1. Stosunek społeczeństwa do przedsiębiorców i prowadzenia firmy
1.2. Polacy o otoczeniu, własnych umiejętnościach i planach dotyczących założenia firmy
1.3. Poziom przedsiębiorczości
1.4. Motywy podejmowania działalności gospodarczej
1.5. Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn
1.6. Przedsiębiorczość w grupach wiekowych
1.7. Stosunek przedsiębiorstw do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej
1.8. Digitalizacja przedsiębiorstw
1.9. AI w firmach – nadzieje i obawy
2. Ekspercka ocena warunków funkcjonowania i rozwoju firm w Polsce
2.1. Szanse na start
2.2. Polityka i wsparcie publiczne
2.3. Badania i rozwój, transfer wiedzy i technologii
2.4. Normy kulturowe i społeczne
2.5. Krajowy Wskaźnik Uwarunkowań Przedsiębiorczości (NECI – National Entrepreneurship Context Index)
2.6. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
2.7. Przedsiębiorczość kobiet
2.8. Sztuczna inteligencja a przedsiębiorczość
2.9. Podsumowanie
3. Temat specjalny – Startupy w Polsce
3.1. Rozumienie pojęcia startup przez właścicieli startupów oraz pozostałych biznesów
3.2. Charakterystyka osób oraz ich przedsięwzięć
3.3. Ekspercka ocena uwarunkowań rozwoju startupów w Polsce
3.4. Podsumowanie
Aneks metodologiczny (założenia teoretyczne GEM, państwa uczestniczące w GEM w 2024 r., prowadzenie badań w GEM)
Wybrane wskaźniki GE
Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować

Poradnik
Wykorzystaj fundusze europejskie w swojej firmie - Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki z PARP

Raport
GEM Polska 2025. Raport z badania przedsiębiorczości

Poradnik
Najważniejsze kroki procesu naboru wniosków - Program STEP, Sektor Czystych i zasobooszczędnych technologii