Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Michał Thlon, Artur Kowalczyk, Magdalena Marciniak-Piotrowska, Łukasz Widła-Domaradzki, Maciej Piotrowski, Katarzyna Grudzień, Małgorzata Rudnicka, Jakub Grabowski
Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw – wyniki IV edycji badania – 2022
Badanie jest prowadzone w cyklu rocznym i obejmuje swym zakresem procesy innowacyjne zachodzące w polskich firmach, w tym m.in. tematykę ich dojrzałości innowacyjnej oraz identyfikację czynników sprzyjających lub ograniczających tworzenie innowacji.
Seria: Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw
Rodzaj publikacji: Raport
Rok wydania: 2022
Język: PL
Pobierz wybrany format publikacji:
Oddajemy w Państwa ręce raport z wynikami czwartej edycji Monitoringu innowacyjności polskich przedsiębiorstw (w tym mikroprzedsiębiorstw). Po raz kolejny przedstawiamy w nim także Wskaźnik Dojrzałości Innowacyjnej (WDI) – syntetyczną miarę dojrzałości innowacyjnej polskich firm.
Badanie przedsiębiorstw odnoszące się do ich działalności innowacyjnej za 2021 r. pokazuje, że aż 75,1% z nich można uznać za innowacyjne, a 79,6% aktywne innowacyjnie. Biorąc pod uwagę ogół przedsiębiorstw w Polsce, w 2021 r. skala wprowadzanych innowacji prezentuje się następująco:
- odsetek firm wprowadzających innowacje produktowe w zakresie wyrobów lub usług wyniósł 29,8%,
- odsetek firm wprowadzających innowacje procesów biznesowych wyniósł 67,1%,
- 4,5% przedsiębiorstw prowadziło projekt innowacyjny, ale go zaniechało, przerwało bądź nie ukończyło.
W przypadku innowacji produktowych i usługowych można zauważyć zależność, z której wynika, że im większe przedsiębiorstwo, tym większa skłonność do innowacyjności w tym zakresie. W przypadku innowacji procesów biznesowych mamy do czynienia z sytuacją do pewnego stopnia odwrotną. To właśnie mikroprzedsiębiorstwa, a zaraz potem małe firmy w największym stopniu podejmowały tego rodzaju działania.
Podobnie jak w latach poprzednich istotnym elementem oceny innowacyjności przedsiębiorstw jest wykorzystanie koncepcji Wskaźnika Dojrzałości Innowacyjnej (WDI). Jest to syntetyczna miara ilustrująca poziom innowacyjności reprezentowany przez dane przedsiębiorstwo uczestniczące w badaniu CATI. Średnia wartość Wskaźnika Dojrzałości Innowacyjnej przedsiębiorstw (WDI) w IV edycji badania wyniosła 32,10 na 100 punktów (w III edycji było to 19,02 pkt.).
Serdecznie zapraszamy do przeczytania raportu!
Spis treści
- Wykaz pojęć
- Streszczenie
- Założenia badania
- Wyniki badania
- Wskaźnik Dojrzałości innowacyjnej (WDI)
- Wnioski i rekomendacje