Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Bożenna Balcerzak-Paradowska, Marek Bednarski, Dorota Głogosz, Przemysław Kusztelak, Anna Ruzik-Sierdzińska, Joanna Mirosław
Przedsiębiorczość kobiet w Polsce
Pobierz wybrany format publikacji:
Wyniki najnowszego badania PARP nt. przedsiębiorczości kobiet w Polsce wskazują, że nie ma przedsiębiorczości „kobiecej” i „męskiej”. Wszyscy właściciele małych i średnich przedsiębiorstw mają podobne nadzieje, oczekiwania i obawy. Pozostaje tylko jeden, za to bardzo istotny czynnik pogarszający pozycję kobiety prowadzącej firmę względem mężczyzny – to obciążenie obowiązkami opiekuńczymi wobec dzieci, szczególnie małych.
Powoli zmieniają się normy kulturowe, według których przedsiębiorczość ma formę męską. Kolejne pokolenie kobiet wykazuje dużą otwartość na zmiany i skłonność do ryzyka. Podobnie jak mężczyźni, kobiety cenią sobie takie cechy sprzyjające przedsiębiorczości jak pracowitość i cierpliwość oraz kreatywność i innowacyjność – wyznaczniki współczesnego podejścia do prowadzenia biznesu. Kobiety są lepiej wykształcone niż mężczyźni i choć częściej wybierają kierunki nie-techniczne, wiedza kobiet o przedsiębiorczości powoli zrównuje się z wiedzą mężczyzn. Następują też stopniowo zmiany w modelu rodziny na rzecz partnerstwa.
Spis treści
Rozdział I. Przedsiębiorczość kobiet w świetle dotychczasowych badań
Rozdział II. Cel, hipotezy badawcze i metody ich weryfikacji
Rozdział III. Bariery i determinanty przedsiębiorczości kobiet w Polsce. Wyniki badań empirycznych
Rozdział IV. Prowadzenie działalności gospodarczej a życie rodzinne