Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Anna Tarnawa, Dorota Węcławska, Paulina Zadura, Jacek Łapiński, test2 test1, Maja Wasilewska, Robert Zakrzewski, Maja Dobrzyńska, Marzena Talar, Zdzisław Wołodkiewicz-Donimirski, Beata Michorowska, Maciej Szałaj
Raport o stanie sektora MSP w Polsce w latach 2008-2009
Seria: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
Rodzaj publikacji: Raport
Rok wydania: 2010
Język: PL
ISBN: 978-83-7633-021-1
Pobierz wybrany format publikacji:
Raport zawiera prezentację ogólnej kondycji sektora MSP opartą na danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz część ekspercką poświęconą wybranym zagadnieniom istotnym z punktu widzenia funkcjonowania sektora. W tegorocznym wydaniu część ekspercka poświęcona została znaczeniu kapitału ludzkiego w rozwoju przedsiębiorczości. Autorzy raportu skupili się na kwestiach istotnych dla polskich przedsiębiorstw: kompetencjach kadr i zawodach przyszłości, wpływie edukacji na wiedzę i postawy przedsiębiorcze młodych Polaków, informacjach strategicznych dla MSP, doskonaleniu kadr oraz monitorowaniu rynku pracy służącemu wsparciu polityki społecznej.
Spis treści
Część I. Sytuacja sektora małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2008–2009
Rozdział 1. Makroekonomiczna sytuacja Polski w 2009 r.
Rozdział 2. Udział małych i średnich przedsiębiorstw w wytwarzaniu PKB i wartości dodanej brutto
Rozdział 3. Zarejestrowane i aktywne MSP w latach 2008–2009
Rozdział 4. Liczba pracujących oraz przeciętne zatrudnienie i wynagrodzenia w sektorze MSP
Rozdział 5. Przychody i sytuacja finansowa MSP
Rozdział 6. Inwestycje i środki trwałe w sektorze MSP
Rozdział. 7 Małe i średnie przedsiębiorstwa w eksporcie Polski w latach 2008–2009
Rozdział 8. Profile regionalne małych i średnich przedsiębiorstw
Część II. Znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju przedsiębiorczości
Rozdział 9. Kompetencje kadr i zawody przyszłości w świetle badań foresight
Rozdział 10. Monitorowanie rynku pracy w Polsce jako narzędzie wsparcia polityki społecznej
Rozdział 11. Wpływ edukacji na postawy przedsiębiorcze i przygotowanie młodych Polaków do prowadzenia działalności gospodarczej
Rozdział 12. Pozyskiwanie informacji strategicznej przez małe i średnie firmy w Polsce
Rozdział 13. Doskonalenie kadry przedsiębiorstw jako kierunek działań finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego