Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Joanna Kwinta-Odrzywołek, Jagoda Datha, Natalia Krygowska-Nowak
Raport z II edycji badań, Sektor handlu, BBKLII
Seria: Raporty branżowe BKL
Rodzaj publikacji: Raport
Rok wydania: 2023
Język: PL
ISBN: 978-83-7633-495-0
Pobierz wybrany format publikacji:
Szanowni Państwo,
oddajemy w Państwa ręce raport z wynikami drugiej edycji Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego II w sektorze handlu. Badania te, prowadzone we współpracy z Sektorową Radą ds. Kompetencji w Handlu, mają na celu zwiększenie wiedzy na temat stanu i kierunków rozwoju kadr w branży i związanego z nim zapotrzebowania na kompetencje, a także określenie determinujących go wyzwań, mających swe źródło w zmianach społecznych, gospodarczych i technologicznych. Raport obejmuje wyniki badań ilościowych prowadzonych wśród pracodawców sektora handlu oraz pracowników zatrudnionych na kluczowych stanowiskach w firmach z tej branży.
Jednym z głównych celów badania było opracowanie bilansu kompetencji, czyli ocena kluczowych kompetencji na poszczególnych stanowiskach z perspektywy pracodawców i pracowników. Zestawienie tych ocen powinno pomóc w określeniu podaży pracowników o odpowiednich kompetencjach, zapotrzebowania na nich ze strony pracodawców oraz sformułować rekomendacje, adresatem których są instytucje kształcenia, podmioty rynku pracy oraz sami pracodawcy.
Wyniki badań jakościowych, jak i badanie foresightowe przeprowadzone wśród ekspertów branżowych umożliwiły ponadto rozpoznanie trendów i wyzwań oraz pozwoliły na przygotowanie scenariuszy rozwoju branży.
Wierzymy, że prezentowane wyniki okażą się interesujące oraz użyteczne dla osób zarządzających firmami, obecnych i przyszłych pracowników sektora handlu, jak również wszystkich osób zainteresowanych tematyką kompetencji w branży.
Zespół badawczy
Spis treści
- Podstawowe informacje
- Główne wnioski
- Metodologia badania
- Cele badania
- Techniki badawcze
- Przyszłość sektora w dobie niepewności
- Sektor w liczbach – podstawowe statystyki
- Postpandemiczna rzeczywistość – w ostatecznym rozrachunku nie taka straszna
- Nadal wygodne zakupy, ale ekologia już zbyt droga – aktualizacja trendów w sektorze
- Wielkie siły otoczenia – wojna, inflacja, podatki
- Jedyny pewnik to niepewność – scenariusze rozwoju w dobie wątpliwości
- Zatrudnienie w sektorze
- Pracownicy sektora handlu
- Zadowalające umiejętności pracowników
- Brak potrzeby poszukiwania nowych pracowników
- Brak planów i przewidywań co do nowych stanowisk w sektorze
- Poszukiwanie sprzedawcy – rekrutacja w sektorze handlu
- Wyraźny wzrost zatrudnienia pracowników z Ukrainy
- Ocena, rozwój i motywowanie pracowników
- Brak systematycznej oceny kompetencji pracowniczych w miejscu pracy
- W razie potrzeb – szkolenie pracowników, zatrudnienie nowych lub brak działania
- Premia – niezmiennie najbardziej atrakcyjny motywator
- Udział pracowników w formach szkoleniowych
- Bardzo wysokie zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy
- Brak planów na zmianę pracy
- Współpraca biznes–edukacja
- Brak współpracy z uczelniami, niewielka – ze szkołami średnimi
- Współpraca z uczelnią jako działanie wizerunkowe firm
- Dobra ocena programów nauczania przez pracodawców
- Bilans kompetencji
- Opis metodologiczny bilansu
- Bilans kompetencji – podsumowanie
- Bilans kompetencji w poszczególnych stanowiskach
- Spis tabel
- Spis wykresów
- Spis rysunków
Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować
Raport
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (październik 2024)
Ewaluacja
Efekty pracy wykonanej przez ekspertów i generatywną AI
Ewaluacja
Ewaluacja efektów wsparcia w ramach II osi priorytetowej Nowoczesna Infrastruktura Transportowa POPW 2014-2020