11 lipca 2023
Czy innowacje mogą być receptą na kryzys? Jak je projektować i wdrażać? [rozmowa ze strategiem i trenerem innowacji]
Udostępnij
Czy innowacje mogą być receptą na kryzys? Zuzanna Mikołajczyk*, trener i strateg innowacji w Know.How.Match. opowiada o tym, czym są innowacje, dlaczego firmy powinny je wdrażać by być bardziej konkurencyjnymi, a także co robić by wdrażać je z głową i ograniczyć ryzyko z tym związane.
– Innowacja jest narzędziem, dzięki któremu z tych samych zasobów, mogę uzyskać więcej. To zrobienie „czegoś innego”, co wnosi wartość dla nas i dla naszych klientów. Innowacja może być zarówno przełomowa, związana z technologiami, jak i skromniejsza – na przykład dodanie nowej cechy do produktu, zmiana sposobu komunikacji z klientem, modelu biznesowego, czy modelu sprzedaży – mówi Zuzanna Mikołajczyk w podcaście Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Doświadczenie związane z wdrażaniem innowacji zbierała w swojej rodzinnej firmie, która pewnego dnia znalazła się w nowej rzeczywistości rynkowej – sprzedaż zaczęła spadać i prowadzenie przedsiębiorstwa w dotychczasowy sposób nie dawało już tych samych rezultatów co wcześniej. Konieczne było poszukiwanie nowych ścieżek rozwoju, co wiązało się z identyfikacją nowej kategorii klientów i ich potrzeb, a to z kolei prowadziło do szeregu kolejnych zmian – m.in. modelu sprzedaży oraz finalnie modelu biznesowego.
– Najmocniejsze innowacje to te oparte na potrzebach klientów, dające oszczędności oraz wpisujące się w trendy rynkowe. (…) Warto jest pracować nad innowacjami, które rozwiązują palące problemy. (…) Dobrze wdrożona innowacja powinna zwiększać marżowość i przychody – .
Rzeczywistość rynkowa zmienia się nieustannie, a wraz z nią potrzeby klientów, stąd też innowacja nie jest stanem a nieustannym procesem, który wymaga od przedsiębiorców ciągłego weryfikowania skuteczności własnego biznesu, monitorowania trendów, analizowania potrzeb i szukania nowych ścieżek rozwoju i wzrostu. Od czego zacząć i jak się do tego zabrać? Dowiecie się z podcastu!
Najważniejsze zagadnienia poruszone podczas rozmowy:
- 1:00 Co to jest innowacja?
- 3:50 Rozłożenie biznesu na czynniki pierwsze i ich analiza – od czego zacząć wprowadzenie innowacji?
- 5:19 Te same zasoby, lepszy rezultat – po co wdrażać innowacje?
- 7:00 Potrzeby, oszczędności, trendy – gdzie i jak szukać innowacji w ciągle zmieniającej się rzeczywistości?
- 10:30 Cztery etapy wdrażania innowacji
- 15:00 Czy wdrażanie innowacji to długi i kosztowny proces?
- 17:45 Innowacja a zmiana modelu biznesowego – czy jest konieczna?
- 20:10 Outsourcing innowacji – czy warto?
- 24:00 Nietrafione innowacje – jak ich uniknąć?
- 26: 00 Innowacja receptą na kryzys?
* Zuzanna Mikołajczyk – wizjonerka i innowatorka, strateg i trener innowacji. Doświadczenie zawodowe zdobywała w rodzinnej firmie Mikomax Smart Office, gdzie przez 10 lat pełniła funkcję członka zarządu oraz dyrektora marketingu odpowiedzialnego za dwie globalne marki Mikomax Smart Office oraz Hush Office. Była liderką zespołów odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie innowacji w modelu biznesowym, strategii produktowej, marketingowej i sprzedażowej. Wprowadziła na rynek markę Hush Office, która znalazła się w Top 2 na świecie w kategorii mebli produktowych, a wdrożone przez nią innowacje przyniosły 4-krotnie wyższe marże. Obecnie prowadzi butikową firmę doradczą Know.How.Match., która wspiera przedsiębiorców w projektowaniu i wdrażaniu innowacji.