24 marca 2025 r.
Nowe informacje o promocji w Podręczniku Wnioskodawcy – sprawdź zmiany!

Fundusze Europejskie to jedno z najważniejszych źródeł wsparcia dla rozwoju wielu sektorów gospodarki i społeczności lokalnych. Aby zapewnić transparentność oraz właściwe informowanie o finansowaniu unijnym, beneficjenci zobowiązani są do przestrzegania określonych zasad promocji i oznakowania projektów. W związku z najnowszymi wytycznymi w marcu br. opublikowano zaktualizowany „Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021–2027 w zakresie informacji i promocji”.
„Podręcznik…” jest skierowany zarówno do osób ubiegających się o dofinansowanie, jak i tych, którzy już realizują projekty współfinansowane ze środków unijnych. Publikacja określa najważniejsze zasady dotyczące promocji i informacji o projektach, wskazując, jakie działania powinien podjąć beneficjent, aby spełnić wymagania związane z komunikacją publiczną. Przede wszystkim przedstawia wytyczne odnośnie do oznakowania inwestycji, umieszczania odpowiednich logotypów na dokumentach, stronach internetowych czy materiałach promocyjnych, a także informowania opinii publicznej o unijnym wsparciu.
Każdy projekt, który otrzymał dofinansowanie z Funduszy Europejskich, musi być odpowiednio oznaczony i promowany. Obejmuje to zarówno oznakowanie miejsc realizacji inwestycji za pomocą tablic informacyjnych i pamiątkowych, jak i stosowanie wymaganych elementów graficznych w materiałach drukowanych, prezentacjach czy na stronach internetowych.
„Podręcznik…” wskazuje również na konieczność skutecznej komunikacji, dostosowanej do odbiorców projektu. Beneficjenci są zobowiązani do prowadzenia działań promocyjnych w mediach, organizowania wydarzeń informacyjnych oraz publikowania treści w internecie w sposób jasny i czytelny dla różnych grup społecznych.
Jakie zmiany wprowadzono?
W „Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021–2027 w zakresie informacji i promocji” zmiany wprowadzone w marcu br. obejmują m.in. rozszerzenie standardów widoczności oznaczeń:
– czas przeznaczony na ekspozycję informacji o Funduszach Europejskich i dofinansowaniu z UE musi być adekwatny do długości materiału i pozostałych przekazywanych w nim informacji;
– obowiązkowa informacja słowna powinna być dobrze i wyraźnie słyszalna;
– należy używać odpowiedniej wielkości znaków i czcionki tekstu;
– czas ekspozycji informacji o Funduszach Europejskich i dofinansowaniu z UE trzeba zaplanować w taki sposób, aby odbiorca mógł swobodnie zapoznać się z tą informacją;
– należy zachować odpowiednie proporcje między informacją o Funduszach Europejskich a pozostałą częścią komunikatu – tak, aby odbiorca miał jasność, że ma do czynienia z projektem dofinansowanym przez Unię Europejską.
W rozdziale 9.5 „Podręcznika…” doprecyzowano wymogi w zakresie umieszczania tablic:
– „Jeżeli realizujesz projekt, ale nie przewidujesz w nim prac budowlanych lub infrastrukturalnych, a planujesz zakup sprzętu, to tablicę umieść np. na budynku siedziby lub przed budynkiem, gdzie zostanie zainstalowany sprzęt, czyli w miejscu realizacji projektu”;
– „Jeśli prowadzisz prace (lub instalujesz sprzęt) w kilku lokalizacjach, ustaw kilka tablic w kluczowych dla projektu miejscach”.
– Staraj się tak rozmieszczać tablice, aby w jak największym stopniu zrealizować cel komunikacyjny, jakim jest zwiększenie widoczności działań i efektów polityki spójności. Unikaj stawiania wielu tablic w tym samym miejscu.
W innym rozdziale (9.10) dodano przypis: Jeśli umieszczenie plakatu w miejscu widocznym i dostępnym publicznie może narażać osoby korzystające ze wsparcia FE na stygmatyzację, dyskryminację lub niebezpieczeństwo, można umieścić plakat w miejscu, w którym przynajmniej uczestnicy projektu będą mogli poznać jego treść. Dotyczy to głównie projektów społecznych.
Tegoroczna aktualizacja „Podręcznika” również jasno określa zasady stosowania hasztagów – są one obligatoryjne w przypadku wszelkich informacji o realizowanym projekcie, podawanych do wiadomości za pośrednictwem mediów społecznościowych: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie.
Posiadanie własnej strony internetowej nie jest wymagane, chyba że postanowienia wynikające z umowy o dofinansowanie tego wymagają.
Należy pamiętać, że nieprzestrzeganie zasad zawartych w „Podręczniku…” może skutkować konsekwencjami finansowymi. Kontrole mogą wykazać uchybienia, które doprowadzą do nałożenia sankcji, a w skrajnych przypadkach nawet do konieczności zwrotu części dofinansowania. Dlatego tak ważne jest, aby beneficjenci na każdym etapie realizacji projektu dbali o rzetelne spełnianie obowiązków informacyjnych i promocyjnych.
Pełna treść zaktualizowanego „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021–2027 w zakresie informacji i promocji” znajduje się tutaj.