Pomiń nawigację

28 sierpnia 2025 r.

Jak nowoczesne narzędzia budują przewagę rynkową

W 2025 roku coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Europie i na świecie wdraża technologie cyfrowe w kluczowych obszarach swojej działalności. Według opracowania tech.eu z maja 2025 roku oraz wyników badania Verizon Business, najnowsze rozwiązania technologiczne nie są już tylko modnym chwytem marketingowym, ale strategicznym instrumentem wykorzystywanym w działalności każdej firmy. Istnieje szereg trendów technologicznych, które każda firma powinna znać i wdrożyć w swojej działalności, jeśli chce być o krok przed konkurencją.

Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) niezwykle szybko przyjęła rolę istotnego narzędzia wykorzystywanego w codziennej działalności różnych organizacji. Zastosowanie chatbotów, personalizowana automatyzacja w marketingu czy analiza trendów to standard już dla 38% firm z sektora MŚP.. Co więcej, ponad trzy czwarte menedżerów oczekuje, że w ciągu najbliższych dwóch lat technologia AI będzie odgrywać jeszcze większą rolę w ich sektorze.

Obok sztucznej inteligencji kluczową pozycję zajmuje chmura obliczeniowa, która zapewnia małym firmom elastyczność, skalowalność i oszczędność kosztów. Usługi mailingu, CRM, wirtualne biura, współdzielenie plików – wszystko to może być dostępne z poziomu przeglądarki lub mobilnej aplikacji. Taki model znacząco redukuje wydatki na infrastrukturę IT i zwiększa odporność operacyjną czyli zdolność do kontynuowania kluczowej działalności w obliczu zakłóceń, takich jak cyberataki, awarie systemów czy inne nieprzewidziane zdarzenia.

Rosnące zagrożenia cyberbezpieczeństwa zmuszają firmy z sektora MŚP do inwestycji w ochronę danych. Niemal połowa badanych firm (47%) usprawniła swoje systemy zabezpieczeń w ciągu ostatniego roku. Małe przedsiębiorstwa stają się celem ataków phishingowych, malware czy włamań wynikających z niedostatecznych zabezpieczeń – dlatego silne hasła, dwuetapowa autoryzacja i szyfrowanie danych w chmurze to już nie luksus, lecz standard.

Kolejnym istotnym trendem technologicznym jest 5G oraz sieć Internetu Rzeczy (IoT – z ang. „Internet of Things”), które umożliwiają niespotykaną wcześniej szybkość transmisji oraz znajdują wiele nowych zastosowań, dzięki którym pracownicy są w stanie  monitorować w czasie rzeczywistym zasoby magazynowe, systemy energetyczne czy systemy zdalnego sterowania. Wszystko to w czasie rzeczywistym, bez obaw o opóźnienia czy zakłócenia łączności.

Rosnąca rola narzędzi ułatwiająca hybrydową i zdalną współpracę wpisuje się w postpandemiczne realia. Platformy do wideokonferencji, zarządzania projektami i współdzielenia dokumentów stają się częścią codziennych procesów biznesowych. Pracownicy mogą efektywnie współpracować niezależnie od lokalizacji, co zwiększa elastyczność i dostęp do wykwalifikowanych zasobów kadrowych.

Nie można też pominąć kwestii automatyzacji operacyjnej, która odciąża personel od rutynowych zadań – fakturowania, zarządzania relacjami z klientami, magazynowania, czy księgowości. Automatyzacja to nie tylko oszczędność czasu, ale również znaczny spadek ryzyka wystąpienia błędu ludzkiego oraz wzrost zadowolenia klientów i pracowników.

W nieco dalszej – choć już zauważalnej – perspektywie są technologie takie jak Agentic AI (autonomiczne systemy podejmujące decyzje), obliczenia kwantowe, nowatorskie formy interfejsów (tzw. spatial computing), a także platformy wspierające zarządzanie ryzykiem informacji i dezinformacji (AI Governance). Choć póki co pozostają one poza bezpośrednim zastosowaniem w sektorze MŚP, wskazują potencjalny kierunek rozwoju w najbliższych latach.

Trendy technologiczne wykorzystywane w codziennej działalności małego biznesu widoczne są także w zakresie ESG i zrównoważonego IT. Rosnące zainteresowanie  gospodarką obiegu zamkniętego coraz częściej pojawia się w strategiach zakupowych firm, w szczególności tych współpracujących z sektorem publicznym czy instytucjami otoczenia biznesu.

Dla polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP, skuteczna adaptacja wyżej opisanych trendów powinna obejmować m.in.:

  • integrację AI w marketingu,
  • integrację AI w analizie sprzedaży,
  • migrację systemów do chmury,
  • wdrożenie zabezpieczeń wielowarstwowych,
  • korzystanie z mobilnych i hybrydowych narzędzi współpracy,
  • automatyzację procesów back office, czyli działań administracyjnych i wspierających, które nie są bezpośrednio widoczne dla klienta, ale odgrywają kluczową rolę w sprawnym funkcjonowaniu firmy,
  • szkolenia pracowników i kadry menadżerskiej w zakresie AI, cyberbezpieczeństwa, czy ochrony danych.

W 2025 r. kluczowa staje się nie sama technologia, lecz sposób jej wykorzystania. W nadchodzących latach tylko te przedsiębiorstwa, które będą potrafiły skutecznie wykorzystać najnowsze trendy technologiczne, zbudują przewagę konkurencyjną, wzmocnią odporność na rynkowe turbulencje i poprawią relacje z klientami.

Źródło: tech.eu

Autor: Kinga Skrzek

Może Cię zainteresować

Opublikowano: 28.08.2025 10:00
Poprawiono: 27.08.2025 16:17
Modyfikujący: jagoda_wujciuk
Udostępniający: jagoda_wujciuk
Autor dokumentów: