Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Materiały wideo
Rewolucja w diagnostyce nowotworów? Polski startup biotech na drodze do sukcesu [SDS Optic]
Marcin Staniszewski oraz Mateusz Sagan z lubelskiego startupu SDS Optic* opowiadają o swoich innowacyjnych rozwiązaniach z pogranicza biologii molekularnej, technologii informatycznych i fotonicznych, które mogą skrócić czas diagnostyki nowotworów piersi z kilku tygodniu do kilkunastu minut, jednocześnie zwiększając jego wykrywalność o jedną trzecią, do 90 procent!
– Gdy nasz czujnik był jeszcze na etapie Proof of Concept, udało nam się go zaprezentować przedstawicielom szpitala klinicznego przy Harvardzie, szpitala klinicznego w Chicago oraz jednej z największych firm farmaceutycznych ze Stanów. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że jeśli uda nam się doprowadzić do powstania i komercjalizacji tej technologii, to będziemy mieli do czynienia z przełomem w medycynie – wspomina prezes Staniszewski, przyznając, że feedback od tych instytucji był ogromnym motywatorem do dalszego rozwoju ich autorskiej technologii inPROBE.
W świetle smutnych statystyk – 750 tysięcy zgonów rocznie spowodowanych nowotworem piersi i kolejne dwa miliony zdiagnozowanych zachorowań – technologia opracowania przez SDS Optic ma szanse uratować dziesiątki, a nawet setki tysięcy istnień ludzkich rocznie na całym świecie. Startup znajduje się właśnie na ostatniej prostej do komercjalizacji – jest w trakcie badań klinicznych. Jeśli potwierdzą laboratoryjną skuteczność, możemy mieć do czynienia z przełomem w medycynie.
W podcaście poruszamy nie tylko kwestie technologiczne samego rozwiązania i ich potencjalnie pozytywnego (wręcz rewolucyjnego) wpływu na wykrywanie i leczenie nowotworów, ale też rozmawiamy o długiej i żmudnej drodze, jaką przechodzą deeptechowe startupy z branży biotech. Rozwój tego typu przedsięwzięć zajmuje całe lata, a koszty szacowane są na dziesiątki, czasami nawet setki milionów złotych, zanim rozwiązanie zostanie skomercjalizowane i zacznie przynosić pierwsze zyski. Nie omieszkaliśmy więc poruszyć kwestii finansowania, w tym wykorzystania najwyższego w Polsce grantu z programu Horyzont 2020, a także zapytać się czy giełda to dobre miejsce dla tego typu przedsięwzięć.
– Rozwijamy projekt działający w najbardziej regulowanym rynku na świecie, ponieważ na końcu drogi każdego podmiotu biotechnologiczno-medycznego jest pacjent. To powoduje, że rozwój technologii i komercjalizacja są bardzo czasochłonne i kapitałochłonne. Time to market (od Proof of Concept do wejścia na rynek) w projektach farmaceutyczno-lekowych wynosi od 10 do 20 lat, a kwoty na inwestycje są liczone w dziesiątkach, a często w setkach, milionów – zwraca uwagę Mateusz Sagan, Dyrektor operacyjny i ds. rozwoju biznesu w SDS Optic.
Najważniejsze zagadnienia poruszone podczas rozmowy:
2:55 Diagnoza w kilkanaście minut. Wykrywanie markerów nowotworowych w czasie rzeczywistym – coś czego jeszcze nie było.
6:50 Zbudowanie i zarządzanie interdyscyplinarnym zespołem – jedno z największych wyzwań.
8:00 Od górnictwa do medycyny – jak pomysł ewoluował w czasie.
10:15 Inspiracja do działania.
11:30 Finansowanie biotech-owych przedsięwzięć – skąd i jak pozyskać kapitał na rozwój w najbardziej regulowanej branży na świecie? Jakie to kwoty?
16:33 Rozproszone ryzyko inwestorskie. Czy giełda to dobre miejsce dla biotech-ów?
19:40 Najwyższy grant w Polsce z Horyzont 2020: środki na przygotowanie do badań klinicznych i promocja na zagranicznych rynkach.
24:00 Testowanie, rozwijanie, badania – ile czasu trwa etap od pomysłu do komercjalizacji i z czym się wiąże?
27:30 O modelu biznesowym, planach ekspansji zagranicznej i rozmowach z FDA.
33:18 Przyszłość diagnostyki i terapii nowotworowej.
*SDS Optic – biotechnologiczna firma założona przez Marcina i Magdalenę Staniszewskich oraz Mateusza Sagana – to jeden z laureatów konkursu Polski Produkt Przyszłości 2022 organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, beneficjent PARP oraz klient sieci Enterprise Europe Network.
Zobacz też
Druk 3D betonem. Czy wkroczy na plac budowy? Rozmowa z Michałem Kowalikiem [REbuild]
Czas trwania:
Innowacje w biznesie. Czy mogą być receptą na kryzys? Opowiada Zuzanna Mikołajczyk – trener i strateg innowacji w know.how.match.
Czas trwania:
Wzornictwo przemysłowe: jak je wdrażać w firmie? Opowiada Katarzyna Borkowska ze studia projektowego KABO & PYDO
Czas trwania: