Pomiń nawigację

Autorzy: Marta Czeladzka

Dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz sprzedaż towarów z elementami cyfrowymi – nowe zasady dla przedsiębiorców

W nadchodzącym czasie dojdzie do sporych zmian w obszarze ochrony praw konsumenta, które odczują zwłaszcza przedsiębiorcy trudniący się sprzedażą przez internet. W 2022 r. wejdą bowiem w życie planowane w obecnej chwili przepisy nowelizujące.

Prawo Europa Szkolenia i doradztwo

Seria: Enterprise Europe Network

Rodzaj publikacji: Poradnik

Rok wydania: 2021

Język: PL

ISBN: ISBN 978-83-7633-462-2

Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

więcej

Pobierz wybrany format publikacji:

Zobacz: Zasady korzystania z publikacji PARP

Sprzedaż internetowa to bardzo szerokie pojęcie. Uogólniając można przyjąć, że odnosi się ono do prowadzenia sklepu internetowego. Przedmiotem sprzedaży w sieci mogą być bardzo różnorodne produkty – zarówno tradycyjne towary, takie jak żywność, odzież, buty, kosmetyki, sprzęt elektroniczny czy sprzęt RTV/AGD, jak i mniej oczywiste dobra, np. treści cyfrowe (filmy czy muzyka). Jednocześnie część towarów jest wyjęta spod obrotu w internecie, np. alkohol, militaria czy konta mailowe. Przepisy prawa nie ustanawiają szczególnych, odrębnych zasad dla podejmowania się sprzedaży internetowej – aby prowadzić sklep w internecie nie są konieczne specjalne zezwolenia administracyjnoprawne czy wpisy do rejestru. Jednak ustawodawca, poza ogólnymi przepisami ochronnymi, odnoszącymi się do umów zawieranych przez konsumenta z przedsiębiorcą w okolicznościach typowych (zwłaszcza w lokalu przedsiębiorstwa), ustanawia szczególny reżim prawny ochrony konsumenta, dotyczący umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w drodze akwizycji) lub na odległość, w szczególności za pośrednictwem internetu. Instrumenty ochronne, jakie przyznaje konsumentom w takich sytuacjach ustawodawstwo unijne, a w ślad za nim polska ustawa o prawach konsumenta (dalej: „u.p.k.”), to głównie obowiązek dostarczenia konsumentowi przez przedsiębiorcę pewnych informacji na etapie przedkontraktowym (tzw. obowiązki informacyjne) oraz przyznanie konsumentowi uprawnienia do rezygnacji z zawartej umowy (prawo odstąpienia od umowy, tzw. „prawo do namysłu”).    

Spis treści

  1. Wstęp
  2. Rozdział I. Harmonizacja prawa umów w zakresie treści i usług cyfrowych oraz towarów z elementami cyfrowymi na obszarze Unii Europejskiej
  3. Rozdział II. Zakres podmiotowy i przedmiotowy dyrektyw cyfrowej i towarowej
  4. Rozdział III. Treści cyfrowe i umowa o dostarczanie treści cyfrowych
  5. Rozdział IV. Obowiązki przedsiębiorcy związane z dostarczaniem treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz towarów z elementami cyfrowymi
  6. Rozdział V. Środki ochrony prawnej przysługujące konsumentowi
  7. Podsumowanie

Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować

Badanie cen rynkowych usług rozwojowych BUR

Raport

Badanie cen rynkowych usług rozwojowych BUR

Zobacz
Benchmarking klastrów edycja 2024

Raport

Benchmarking klastrów edycja 2024

Zobacz
The IT/ICT Sector in Poland - report 2025

Raport

The IT/ICT Sector in Poland - report 2025

Zobacz

Polecane artykuły

Kilkaset kursów online i tysiące szkoleń stacjonarnych dla Ciebie

Inne dofinansowana, które mogą Cię zainteresować