Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Małgorzata Zawadka, Dorota Jakubowska, Jacek Jakubowski, Katarzyna Bryczkowska, Monika Olszewska, Małgorzata Mączyńska
Firma w rodzinie czy rodzina w firmie - metodologia wsparcia firm rodzinnych
Seria: Firmy Rodzinne
Rodzaj publikacji: Poradnik
Rok wydania: 2011
Język: PL
ISBN: 978–83–7633–145–2
Pobierz wybrany format publikacji:
OPracowanie powstało w wyniku doświadczeń zebranych podczas pilotażowego projektu „Firmy rodzinne”, realizowanego wspólnie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych (IFR). Głównym celem projektu było przygotowanie metodologii edukacyjnego wsparcia firm rodzinnych w rozwoju przez wskazanie dróg radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi z rodzinnego charakteru firm oraz uświadomienie im potencjału tkwiącego właśnie w rodzinności firmy. Przystępując do realizacji projektu, zadaliśmy sobie pytanie, czy firmy rodzinne różnią się w istotny sposób od innych firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMSP) i czy w związku z tym potrzebują dodatkowego wsparcia. By na nie odpowiedzieć, we wstępnej fazie realizacji projektu na zlecenie PARP zostało przeprowadzone ogólnopolskie badanie firm rodzinnych. Wnioski z badania utwierdziły nas w przekonaniu, iż oprócz problemów typowych dla sektora MMSP firmy rodzinne stoją przed specyficznymi wyzwaniami. Mają również ogromny potencjał, który odpowiednio wykorzystany może stać się źródłem ich przewagi konkurencyjnej na rynku.
Spis treści
Część I. Firma rodzinna w nowoczesnej gospodarce
Część II. 6S - metodyka wsparcia firm rodzinnych
Część III. Opis zrealizowanego programu wsparcia firm rodzinnych
Część IV. Szczegółowy opis wydarzeń edukacyjnych w projekcie "Firmy rodzinne"