Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Anna Tarnawa, Przemysław Zbierowski, Robert Zakrzewski, Anna Skowrońska, Iwona Krysińska, Melania Nieć, Milena Gojny-Zbierowska
GEM Polska 2024. Raport z badania przedsiębiorczości
Zapraszamy do zapoznania się z 13. edycją Raportu GEM Polska przedstawiającego obraz przedsiębiorczości w Polsce na tle państw Europy i świata, w oparciu o dane pozyskane w ramach międzynarodowego projektu badawczego Global Entrepreneurship Monitor.
Jak co roku, prezentuje on kluczowe dane pokazujące kształtowanie się postrzegania przedsiębiorców przez polskie społeczeństwo, zmianę intencji do zakładania firm i rzeczywistej aktywności biznesowej Polaków oraz powody skłaniające ludzi do założenia biznesu lub wycofania się z aktywności biznesowej (dotykając w tych wymiarach zróżnicowania ze względu na płeć). Kolejny już raz (od 2021 r.) poruszone zostały tematy digitalizacji oraz zrównoważonego rozwoju. Dane z badania ilościowego wzbogacone zostały eksperckimi ocenami uwarunkowań przedsiębiorczości. Wśród ocenianych obszarów znajdują się m.in. kwestie związane z finansowaniem, polityką wsparcia przedsiębiorstw, badaniami i rozwojem, a także przedsiębiorczością kobiet, digitalizacją oraz zrównoważonym rozwojem. Raport zawiera także odrębny rozdział poświęcony startupom.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Spis treści
Kluczowe wnioski z Raportu GEM Polska 2024
- O badaniu GEM
- Przedsiębiorczość w Polsce w 2023 r.
2.1. Postrzeganie przedsiębiorczości przez Polaków
2.2. Polacy o otoczeniu, własnych umiejętnościach i planach dotyczących założenia firmy
2.3. Poziom przedsiębiorczości
2.4. Motywy zakładania działalności gospodarczej
2.5. Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn
2.6. Przedsiębiorczość w grupach wiekowych
2.7. Stosunek przedsiębiorców do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej
2.8. Digitalizacja przedsiębiorstw
- Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości
3.1. Szanse na start
3.2. Polityka i wsparcie publiczne
3.3. Badania i rozwój, transfer wiedzy i technologii
3.4. Normy kulturowe i społeczne
3.5. Krajowy Wskaźnik Uwarunkowań Przedsiębiorczości (NECI – National Entrepreneurship Context Index)
3.6. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
3.7. Przedsiębiorczość kobiet
3.8. Podsumowanie
- Temat specjalny – Startupy w Polsce
4.1. Społeczne rozumienie pojęcia startup – definicja startupów według dorosłych Polaków
4.2. Pojęcie startup w opinii właścicieli firm
4.3. Ekspercka ocena uwarunkowań rozwoju startupów
4.4 Podsumowanie
Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować
Raport
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (październik 2024)
Ewaluacja
Efekty pracy wykonanej przez ekspertów i generatywną AI
Ewaluacja
Ewaluacja efektów wsparcia w ramach II osi priorytetowej Nowoczesna Infrastruktura Transportowa POPW 2014-2020