Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Paulina Zadura, Paweł Chaber, Zuzanna Kot, Barbara Walczyk, Łukasz Brzeziński, Hubert Skowron
Jak zwiększyć poziom cyfryzacji w firmie? Poradnik dla MŚP
Zbiór wniosków i dobrych praktyk zaczerpniętych z projektów nagrodzonych w konkursie PARP „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”.
Publikacja stanowi zbiór wniosków i dobrych praktyk zaczerpniętych z projektów nagrodzonych w konkursie PARP „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”. Miał on wyłonić i upowszechnić innowacyjne rozwiązania zwiększające poziom cyfryzacji w przedsiębiorstwach i pomóc polskim firmom wejść na nowy poziom rozwoju w oparciu o technologie cyfrowe, które pomagają stawić czoła nowym wyzwaniom, wzmocnić pozycję rynkową i wejść na nowy poziom rozwoju.
W dobie pandemii nowoczesne technologie z jednej strony okazały się firmom niezbędne, ale też znacząco wpłynęły na ich rozwój i konkurencyjność. Transformacja cyfrowa nabrała przez to spektakularnego przyśpieszenia, a do nowych rozwiązań przekonują się kolejne grupy społeczne i wprowadzają je coraz mniejsze firmy.
Do konkursu trafiły zarówno projekty firm, które wcześniej nie mały do czynienia z rozwiązaniami w obszarze cyfryzacji, ale ich projekt diametralnie zmieniał na przykład sposób realizacji usług czy komunikacji z klientem, jak i rozwiązania o bardzo wysokiej wartości dodanej, który były przemyślanym, kolejnym etapem już toczącej się transformacji przedsiębiorstwa.
Pozytywnie wyróżniały się projekty, które dotyczyły transformacji w zakresie zdalnej komunikacji z klientem czy nowego sposobu świadczenia usług online. Wśród nagrodzonych są też pomysły na automatyzację wybranych procesów w firmie – produkcyjnych, sprawozdawczych lub kontrolnych. Na szczególną uwagę zasługują te, w których planowane działania uwzględniały kwestie bezpieczeństwa danych, które przy świadczeniu usług w trybie offline nie były tak newralgiczne.
Wnioski z konkursu PARP wskazują na przyspieszenie zapotrzebowania na kompetencje i rozwiązania cyfrowe w firmach. 82% laureatów konkursu przyznało, że realizacja projektu przyczyniła się do zwiększenia zapotrzebowania na kompetencje cyfrowe w firmie i wiele z nich deklaruje, iż po zakończeniu projektu konkursowego będzie prowadzić działania wzmacniające szeroki zakres owych pożądanych kompetencji (55,2%) oraz dalej rozwijać projekty cyfrowe (84,8%).
W znacznym stopniu działania przyspieszające proces transformacji cyfrowej w polskich firmach były odpowiedzią na nagłą sytuację kryzysową, związaną z pandemią COVID-19. Pomimo że o cyfryzacji mówi się już od dłuższego czasu i ciągle mamy do czynienia z rozwojem nowych technologii, to dopiero pandemia stała się katalizatorem zmian w firmach, które zauważyły jej potencjał i przyspieszyły przedsięwzięcia, które w innym czasie mogłyby być odkładane lub nawet nierealizowane. Przedsiębiorstwa zdały sobie sprawę z postępu technologicznego i faktu, iż wprowadzanie rozwiązań cyfrowych ma wpływ na poprawę innowacyjności i konkurencyjności. Obecnie prowadzone działania stanowią dopiero początek szerszych zmian prowadzących do rozwoju digitalizacji w świecie polskiego biznesu.
Spis treści
PRZEDMOWA
1. Rewolucje przemysłowe i przemysł 4.0
2. Kluczowe obszary transformacji cyfrowej
2.1. Transformacja w obszarze zaawansowanych technologii produkcyjnych
2.2. Fabryka cyfrowa
2.3. Fabryka ekologiczna
2.4. Kompleksowa inżynieria zorientowana na klienta
2.5. Organizacja skupiona na człowieku
2.6. Inteligentna produkcja
2.7. Otwarta fabryka skoncentrowana na łańcuchu wartości
3. Droga w kierunku transformacji 4.0
PROJEKTY CYFRYZACYJNE W FIRMACH – WNIOSKI Z ANKIET CAWI
1. Nota metodologiczna
2. Analiza przekrojowa
2.1. Realizacja projektów oraz ich wpływ na firmy
2.2. Kompetencje cyfrowe przedsiębiorstw
2.3. Plany dalszej cyfryzacji w firmach
3. Podsumowanie
SPOJRZENIE FIRM NA CYFRYZACJĘ – WNIOSKI Z ROZMÓW Z LAUREATAMI
1. Nota metodologiczna
2. Planowanie projektu
2.1. Motywacja do podjęcia projektu
2.2. Proces planowania
2.3. Wyzwania etapu planowania
2.4. Czego zabrakło?
2.5. Czynniki sukcesu etapu planowania
3. Realizacja projektu wdrożeniowego
3.1. Przebieg projektu
3.2. Problemy na etapie realizacji
3.3. Czynniki sukcesu
4. Zakończenie/wdrożenie
4.1. Ocena własna
4.2. Osiągnięte efekty
5. Pandemia
6. Dobre praktyki – case studies
6.1. Automatyzacja procesów
6.2. Pandemia – zmiana modelu działalności
6.3. Innowacje w sprzedaży
6.4. Transformacja cyfrowa w branży produkcyjnej
Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować
Raport
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (październik 2024)
Ewaluacja
Efekty pracy wykonanej przez ekspertów i generatywną AI
Ewaluacja
Ewaluacja efektów wsparcia w ramach II osi priorytetowej Nowoczesna Infrastruktura Transportowa POPW 2014-2020