Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Raport o stanie sektora MSP w Polsce w latach 2011-2012
Seria: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
Rodzaj publikacji: Raport
Rok wydania: 2013
Język: PL
ISBN: 978-83-7633-284-0
Pobierz wybrany format publikacji:
Publikacja przygotowana przez Ośrodek Badań nad Przedsiębiorczością PARP, prezentuje sektor MSP na tle informacji makroekonomicznych o stanie polskiej gospodarki oraz w porównaniu do przedsiębiorstw działających w krajach Unii Europejskiej.
Jest to cenne źródło danych statystycznych o tym sektorze. Zawiera między innymi analizę danych dotyczących liczby i struktury polskich MSP, ich sytuacji finansowej i produktywności, nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania inwestycji, liczby pracujących i zatrudnionych, a także umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw.
Polska gospodarka jest szóstą w UE pod względem liczby przedsiębiorstw – według danych GUS w Polsce działa 1,78 mln przedsiębiorstw. Wciąż powstają nowe podmioty – w roku 2012 liczba przedsiębiorstw wzrosła o prawie 27% w porównaniu z rokiem 2011. Ożywienie gospodarczej lat 2010-2011 przełożyło się na wyraźną poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Wzrosła dynamika przychodów i obrotów. Wzrosły także nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw oraz liczba przedsiębiorstw prowadzących działalność inwestycyjną. Wciąż polskie przedsiębiorstwa charakteryzują się wyraźnie niższą skalą prowadzonej działalności w porównaniu do innych krajów Europy. Wskazuje na to relatywnie niski poziom liczby pracujących i zatrudnionych, produktywności wyrażony wartością dodaną brutto na pracującego lub przedsiębiorstwo, a także skala działalności według średnich obrotów czy ograniczona obecność na rynkach zagranicznych. Należy jednak podkreślić, że w długim terminie polskie przedsiębiorstwa rozwijają się nieco szybciej niż przeciętne podmioty w UE i wyraźnie szybciej niż ich partnerzy z Europy Zachodniej.
Szesnasta edycja Raportu w części eksperckiej poświęcona jest rozwojowi gospodarki elektronicznej. To temat niezwykle istotny z punktu widzenia rozwoju gospodarki, a także funkcjonowania sektora MSP i jego konkurencyjności.
Spis treści
Część I . Statystyczny obraz sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011–2012
Rozdział 1. Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw w Polsce w 2012 roku
Rozdział 2. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce
Rozdział 3. Sytuacja mikroprzedsiębiorstw w Polsce w latach 2011–2012
Rozdział 4. Umiędzynarodowienie polskiej gospodarki i tendencje długoterminowe
Rozdział 5. Charakterystyka przedsiębiorców w Polsce na podstawie danych Labour Force Survey
Rozdział 6. Ranking przedsiębiorczości w układzie wojewódzkim. Wskaźnik syntetyczny
Część II. Polska gospodarka elektroniczna na tle UE i świata – stan obecny i trendy na przyszłość
Rozdział 7. Wpływ Internetu i ICT na gospodarkę i przedsiębiorstwa
Rozdział 8. Fundamenty e-gospodarki
Rozdział 9. Nowoczesne modele biznesowe kluczem do sukcesu w e-gospodarce
Rozdział 10. Nowe technologie komunikacyjne wspomagające przedsiębiorstwa sektora MSP
Rozdział 11. Efektywność wsparcia publicznego dla rozwoju fi rm typu born global z branży ICT
Rozdział 12. Relacje firmy w Internecie – społeczność jako źródło danych
Profile regionalne małych i średnich przedsiębiorstw