Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Realizacja procesów B2B z wykorzystaniem technologii ICT - I edycja
Pobierz wybrany format publikacji:
Warunki gospodarcze, w jakich działają dzisiejsze przedsiębiorstwa sektora MSP w Polsce, należą do jednych z najciekawszych, ale i najbardziej wymagających w historii działalności gospodarczej. Z jednej strony Polska, jako członek wielu międzynarodowych stowarzyszeń politycznych i gospodarczych (np. Unii Europejskiej) ma ogromne możliwości ekspansji i rozwoju. Z drugiej strony, na zasadzie wzajemności, te same mechanizmy wprowadzają na nasz krajowy grunt zagraniczną konkurencję, charakteryzującą się innym doświadczeniem, kulturą działalności gospodarczej oraz zasobami materialnymi i niematerialnymi. Patrząc kompleksowo, nie sposób również nie dostrzec wpływu globalnych czynników gospodarczych i środowiskowych, jak np. gospodarki Chin czy zmian klimatycznych. Nie dziwi więc fakt, iż spośród 100 nowo zakładanych w latach 2001–2008 firm, tylko około 60 dożywa swoich pierwszych urodzin. Pięciu lat nie dożywa nawet co trzecia z nich.
W takich warunkach przedsiębiorstwa, aby przeżyć na rynku, muszą przyjąć za swój nadrzędny cel stałe i intensywne dążenie do poprawy efektywności działania. Bardzo istotnym sposobem osiągnięcia tego celu, jeśli nie najistotniejszym, jest innowacyjność działania, a w szczególności szerokie wykorzystanie technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, jak również wiedzy na temat optymalizacji realizowanych procesów. Niniejsza publikacja ma na celu przybliżenie i popularyzację tej strategii działania.
Spis treści
1. Wstęp
2. Przedstawienie działania PO IG 8.2
2.1 Cel działania 8.2
2.2 Uwarunkowania prawne i formalne udzielenia wsparcia
2.2.1 Uwarunkowania prawne
2.2.2 Uwarunkowania formalne
2.3 Grupa docelowa
2.4 Zakres procesów kwalifikujących się do objęcia wsparciem
3. Rodzaje procesów biznesowych realizowanych w przedsiębiorstwach
3.1 Rodzaje procesów biznesowych
3.2 Procesy wewnętrzne przedsiębiorstwa
3.2.1 Diagnozowanie stanu przedsiębiorstwa
3.2.2 Prognozowanie
3.2.3 Planowanie
3.2.4 Produkcja
3.2.5 Magazynowanie
3.2.6 Księgowość, controlling i finanse
3.3 Procesy zewnętrzne – współpraca B2B
3.3.1 Marketing
3.3.2 Zaopatrzenie
3.3.3 Sprzedaż
3.3.4 Dystrybucja
3.3.5 Komunikacja z otoczeniem biznesowym
3.3.6 Inne
3.4 Outsourcing procesów biznesowych
4. Technologie i modele udostępniania usług B2B
4.1 Słownik technologii wykorzystywanych dla świadczenia usług B2B
4.2 Zarys technologii informatycznych wykorzystywanych w usługach B2B i modele usług B2B
4.2.1 B2B przed Internetem
4.2.2 B2B w początkach Internetu
4.2.3 Rozwój sieci szkieletowych i standard WWW
4.2.4 Wirtualizacja infrastruktury i oprogramowania
4.3 Standardy
4.3.1 Standardy automatycznej identyfikacji
4.3.2 Standardy komunikacji elektronicznej (technologie tradycyjne)
4.3.3 Standardy komunikacji elektronicznej (technologie XML)
4.3.4 Inne standardy
4.4 Zestawienie modeli pozyskiwania i udostępniania rozwiązań informatycznych
4.4.1 On-premises
4.4.2 Hosting
4.4.3 Cloud Computing
4.4.3.1 SaaS (Software as a Service)
4.4.3.2 IaaS (Infrastructure as a Service)
4.4.3.3 PaaS (Platform as a Service)
4.4.4 Case study – Software as a Service
5. Katalog aplikacji automatyzujących procesy biznesowe
5.1 Marketing i sprzedaż
5.1.1 EMM
5.1.2 CRM -SFA
5.1.3 Q2O
5.1.4 Zarządzanie informacją o produkcie
5.1.5 Zapewnienie zgodności produktów z przepisami i normami
5.2 Zaopatrzenie i dystrybucja
5.2.1 e-Procurement i platformy aukcyjne
5.2.2 TMS, WMS i SCM
5.3 Komunikacja z otoczeniem biznesowym
5.3.1 Elektroniczna Wymiana Danych
5.3.2 BPM
5.4 Inne
5.4.1 B2B w modelu Web 20
5.4.2 Płatności i finanse
5.4.3 Realizacja umów i projektów
5.4.4 Realizacja współpracy online
5.4.5 RMA
6. Wnioski rekomendujące dla wdrażania popularnych i sprawdzonych technologii w przedsiębiorstwach
7. Bibliografia
7.1 Literatura podstawowa
7.2 Źródła internetowe