18 września 2025 r.
Kompetencje przyszłości. Kiedy nauka spotyka science fiction

Jak wyobrażamy sobie przyszłość kompetencji? Jak odróżniać rzetelne prognozy od medialnego „hype’u” i niezweryfikowanych wizji? Jakie wyzwania czekają nas w kolejnych dekadach? O tym dyskutowali eksperci podczas panelu dyskusyjnego Kompetencje przyszłości. Nauka spotyka science fiction, który odbył się podczas V Kongresu Futurologicznego w Krakowie. Wzięła w nim udział prof. Magdalena Jelonek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ, ekspertka i członkini zespołu realizującego projekt Bilans Kapitału Ludzkiego.
V Kongres Futurologiczny odbył się w dniach 12-14.09 w Krakowie. To coroczna konferencja kulturalno-naukowa organizowana przez Polską Fundację Fantastyki Naukowej we współpracy z Krakowskim Biurem Festiwalowym i Wydawnictwem IX. Nawiązując do opowiadania Stanisława Lema, wydarzenie stanowi interdyscyplinarne forum łączące twórców kultury i środowisko akademickie. Dyskusje koncentrują się wokół badań nad przyszłością oraz ich odzwierciedlenia w popkulturze. Konferencja buduje pomost między nauką a wyobraźnią, wspierając rozwój polskiej literatury science fiction.
W dyskusji Kompetencje przyszłości. Nauka spotyka science fiction eksperci z różnych dziedzin szukali odpowiedzi na pytania o to w którym momencie na linii czasu zanika naukowa pewność, a zaczyna się nieograniczona swoboda autorów fantastyki naukowej? Co o kompetencjach przyszłości możemy powiedzieć na pewno, jeśli są w ogóle takie obszary, a co jest tylko gdybaniem?
Rozmowa o kompetencjach przyszłości była doskonałą okazją do opowiedzenia o wnioskach z badań realizowanych w ramach Bilansu Kapitału Ludzkiego.
W dyskusji wzięli udział: prof. Magdalena Jelonek - ekspertka w obszarze edukacji i polityki publicznej, dr Ada Florentyna Pawlak - badaczka społecznych aspektów nowych technologii, Wojciech Zieliński - informatyk i autor książek science fiction. Rozmowę poprowadził Zbigniew Brzeziński, który umiejętnie łączył perspektywy naukowe i kulturowe, prowokując do stawiania trudnych pytań i formułowania odważnych wizji.