20 października 2025 r.
Barbara Worek na Kongresie Edukacji Pozaformalnej
W świecie szybkich zmian potrzebujemy uczenia (się) na nowo - elastycznego, skoncentrowanego na rozwiązywaniu problemów, opartego na jakości i współpracy. To główne przesłanie wystąpienia prof. Barbary Worek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ na Kongresie Edukacji Pozaformalnej. Ekspertka skupiła się w nim na przyszłości uczenia się dorosłych i znaczeniu edukacji pozaformalnej. Wydarzenie odbyło się 14 października w Warszawie na Uniwersytecie Otwartym UW. Organizatorem konferencji była Polska Izba Firm Szkoleniowych.
Uczenie (się) na nowo: trendy, inspiracje i wyzwania edukacji pozaformalnej to tytuł prezentacji ekspertki BKL. Prof. Barbara Worek opowiedziała o jednej z kompetencji przyszłości, jaką jest uczenie (siebie samego czy innych) na nowo. Przywołała m.in. słowa Alvina Tofflera: Jutrzejszym analfabetą nie będzie ten, kto nie potrafi czytać; będzie nim ten, kto nie nauczył się, jak się uczyć.
Ważną częścią wystąpienia były dane z Bilansu Kapitału Ludzkiego oraz Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego II dotyczące trendów i kierunków rozwoju edukacji pozaformalnej w Polsce, a są nimi:.
- Zmiana podejścia do edukacji, w którym osoba uczy się, a nie jest nauczana
- Wzrost znaczenia walidacji efektów uczenia się i certyfikacji usługi
- Wzrost wymagań związanych z zarządzaniem różnorodnością pracowników
- Wzrost znaczenia ewaluacji
Więcej na temat kondycji i przyszłości sektora usług rozwojowych można przeczytać w raporcie Rozwój, innowacyjność i zarządzanie w sektorze usług rozwojowych.
Ekspertka zapytała też słuchaczy o to jak oceniają perspektywy rozwoju edukacji pozaformalnej w Polsce w najbliższych 5 latach. Kolejne pytanie do słuchaczy dotyczyło wyboru czynników, które w największym stopniu ukształtują rozwój uczenia się przez całe życie w Polsce w najbliższych 3-5 latach. Uczestnicy wydarzenia w większości optymistycznie postrzegają przyszłość edukacji pozaformalnej w naszym kraju. Uważają również, że największy wpływ na rynek usług rozwojowych będę miały elastyczne formaty dostępu oraz uczenie w toku pracy (mentoring, społeczność praktyków).
Prof. Barbara Worek podkreślała, że edukacja pozaformalna powinna rozwijać kompetencje adaptacyjne, by wspierać ludzi w reagowaniu na zmiany, które stały się nieodłącznym elementem codzienności. Sama edukacja to już nie proces, który się kończy, a nieustanna część naszego życia.
Kongres Edukacji Pozaformalnej to ogólnopolskie spotkanie branży usług rozwojowych. Jest ono sztandarowym wydarzeniem Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w ramach kampanii Dni Uczenia się Dorosłych 2025.