Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Anna Tarnawa, Dorota Węcławska, Przemysław Zbierowski, test test1
GEM Polska. Raport z badania przedsiębiorczości - 2017
Pobierz wybrany format publikacji:
Oddajemy w Państwa ręce szóstą edycję raportu Global Entrepreneurship Monitor Polska, która została opracowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach w oparciu o metodologię międzynarodowego projektu GEM. Raport opisuje przedsiębiorczość w Polsce na tle innych krajów świata, przy czym – w przeciwieństwie do innych opracowań – w centrum zainteresowań stawia człowieka i jego otoczenie, a nie zarejestrowany podmiot gospodarczy. Dzięki temu podejściu dostarcza wiedzy pozwalającej pełniej zrozumieć procesy, jakim podlega przedsiębiorczość w naszym kraju.
Co można powiedzieć o przedsiębiorczości w Polsce na podstawie raportu? Niewątpliwie pod względem postaw proprzedsiębiorczych Polaków rok 2016 był najlepszy od sześciu lat. Niemal dwa razy tyle mieszkańców Polski co średnio w UE deklaruje chęć założenia firmy, również więcej z nas uważa, że ma do tego odpowiednie kwalifikacje. W 2016 r. zdecydowanie więcej Polaków niż rok wcześniej postrzegało swoje otoczenie jako sprzyjające założeniu działalności gospodarczej. Rok 2016 przyniósł także potwierdzenie wyhamowania negatywnego trendu w zakresie wizerunku przedsiębiorcy w polskim społeczeństwie, jednocześnie poprawił się wskaźnik obrazujący zaangażowanie mediów publicznych i Internetu w przekazywanie treści dotyczących przedsiębiorczości.
W rezultacie wskaźnik osób rozpoczynających działalność gospodarczą i tych prowadzących ją do 3,5 lat wzrósł do rekordowego poziomu niemal 11% populacji dorosłych Polaków, w UE wynosi on średnio niecałe 9%. Po raz pierwszy od początku realizacji badań GEM odsetek młodych firm zakładanych z powodu chęci wykorzystania szansy, jaką daje własny biznes przekroczył 50% (wyniósł 52%). O tym, że wskaźnik ten ma kluczowe znaczenie dla jakości przedsiębiorczości świadczy jego włączenie do indeksu innowacyjności EIS.
Ciekawe i narastające zjawisko to rosnący odsetek Polek, które dostrzegają szanse biznesowe w swoim otoczeniu i tych, które oceniają swoje umiejętności za wystarczające do prowadzenia firmy. Obecnie 39% Polek twierdzi, że w ich otoczeniu występują okazje na założenie biznesu, w 2015 r. uważało tak 32% pań. Również 54% kobiet uważa, że są przygotowane do prowadzenia własnej firmy, w poprzednim roku podobnego zdania było 48% pań.
Przedstawiona w Raporcie ocena uwarunkowań powstawania i wzrostu młodych firm dokonana przez grupę ekspertów jest korzystna pod względem dostępu do infrastruktury technicznej. Ich zdaniem sprzyjająca dla rozwoju firm jest również wysoka dynamika rynku. Obszary, które według ekspertów wymagają dalszych działań obejmują w szczególności kwestie związane z edukacją przedsiębiorczości i obciążeniami administracyjnymi.
Od 2016 r. poprawa warunków rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej jest jednym z priorytetów polskiego rządu. W 2017 r. weszło w życie większość tzw. „Pakietu 100 zmian dla firm”, w ramach którego znowelizowano m.in. Kodeks postępowania administracyjnego. Kolejny pakiet zmian pn. „Konstytucja dla Biznesu”, przyjęty przez rząd w listopadzie 2017 r., tworzy korzystne i stabilne warunki do wykonywania działalności gospodarczej oraz wzmacnia gwarancje wolności i praw przedsiębiorców.
W kolejnych latach efekty tych inicjatyw powinny znajdować pozytywne odzwierciedlenie w statystykach oraz badaniach opinii przedsiębiorców i ekspertów, które monitorujemy w projekcie Global Entrepreneurship Monitor.
Spis treści
Wstęp
Podsumowanie: Przedsiębiorczość w Polsce przez pryzmat kluczowych wskaźników GEM
Rozdział 1. O badaniu GEM
1.1. Modele GEM
1.2. Wskaźniki przedsiębiorczości w GEM
1.3. Prowadzenie badań w GEM
Rozdział 2. Przedsiębiorczość w Polsce – wyniki badania populacji dorosłych
2.1. Społeczna percepcja przedsiębiorczości w Polsce
2.2. Postawy przedsiębiorcze Polaków
2.3. Poziom przedsiębiorczości
2.4. Motywy zakładania działalności gospodarczej
2.5. Działalność gospodarcza według sektorów
2.6. Aspiracje wzrostu
2.7. Internacjonalizacja
2.8. Innowacyjność przedsiębiorstw
2.9. Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn
2.10. Intraprzedsiębiorczość
Rozdział 3. Uwarunkowania przedsiębiorczości
Bibliografia
Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować