Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Aleksander Żołnierski
Potencjał innowacyjny polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw
Polska gospodarka nie jest konkurencyjna, a dotychczasowa przewaga jaką posiadała w postaci jednych z najniższych kosztów pracy w Europie, przestała być już nie tylko dla zagranicznych inwestorów, ale nawet dla niektórych polskich producentów wystarczająca. Sposobem na zmniejszenie tej luki jest zwiększenie poziomu innowacyjności przedsiębiorstw - zwłaszcza małych i średniej wielkości. Potencjalny wzrost poziomu innowacyjności jaki należałoby osiągnąć już w niedalekiej przyszłości, jest implikowany obecnym potencjałem innowacyjnym przedsiębiorstw. Potencjał ten jest determinowany przez wewnętrzny potencjał innowacyjny i dostęp do zewnętrznych źródeł innowacji.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przeprowadziła badania dotyczące potencjału innowacyjnego polskich MSP. Badania te zarysowują zarówno problematykę związaną ze zdolnością małych i średnich firm do generowania innowacji, jak i wskazują na główne bariery dla tego procesu.
Spis treści
Rozdział 1. Opis badania
1.1. Cel badań
1.2. Metodologia badania
1.3. Charakterystyka respondentów
Rozdział 2. Wyniki badań
2.1. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych
2.2. Oprogramowanie wykorzystywane przez MSP i dostęp do internetu
2.3. Rola pracowników w procesie innowacyjnym
2.4. Współpraca z instytucjami naukowymi, sferą B+R, sieciowanie z innymi MSP
2.5. Deklarowana innowacyjność MSP
2.6. Samoocena poziomu konkurencyjności i nowoczesności MSP
2.7. Czynniki kształtujące innowacyjność firmy
Rozdział 3. Podsumowanie badań
Rozdział 4. Wnioski i rekomendacje
Słownik pojęć
Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować
Poradnik
Innowacje popytowe, czyli jak tworzy się współczesne innowacje