17 kwietnia 2025
Nanonauka w biznesie
Udostępnij
Dzięki współczesnej wiedzy na temat działania mózgu efektywność procesów edukacyjnych jest znacznie wyższa niż jeszcze 20 lat temu. Świat nanotechnologii stoi otworem i warto korzystać z nowoczesnych rozwiązań przy rozwoju produktu, edukacji pracowników czy budowaniu świadomości klientów. Czym jest NanoLearning i EdTech?
Albert Einstein uważał, że nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar a nie zaś za ciężki obowiązek. Alternatywna edukacja (najczęściej wykorzystywana dziś w szkołach prywatnych i społecznych) staje się w naszym kraju coraz bardziej popularna. Przedsiębiorstwa natomiast, które chcą uchodzić na nowoczesne, ale też skutecznie działające, tworzą kulturę ciągłego rozwoju. Wymaga to zapewnienia odpowiednich narzędzi do nauki, ale też ostrożności (dbając o zdolności poznawcze, brak rozproszenia i nadmiaru bodźców). W to, że warto korzystać z narzędzi, które oferuje rynek i mądrze wykorzystać zdobycze techniki i wiedzę na temat świadomego rozwoju zapewne nie wątpi żaden idący z duchem czasu przedsiębiorca.
EdTech
Można powiedzieć, że technologie edukacyjne (EdTech) są odpowiedzią na potrzebę współczesnego świata. Są kombinacją nowoczesnych narzędzi technologicznych (sprzętu i oprogramowania), metodyk pedagogicznych oraz innowacyjnych procesów. Celem zastosowania EdTech jest przede wszystkim efektywna edukacja i rozwój potencjału ludzkiego. Z założenia osoba ucząca się ma nadal kierować procesem własnej edukacji, szczególnie przy wyznaczaniu jej głównej ścieżki i zapewnieniu odpowiedniego wsparcia. Jednak osoby uczące się mają mieć dużą autonomię, swobodę i elastyczność w nauce. Filozofia wykorzystania EdTech kieruje się trzema kluczowymi elementami, takimi jak zastosowanie nowoczesnych narzędzi, procesów i metodyk pedagogicznych oraz podniesienie efektywności nauczania. Nowoczesne narzędzia to nie tylko osprzęt i oprogramowanie (choć przede wszystkim), ale również nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak VR (wirtualna rzeczywistość) czy też AR (rozszerzona rzeczywistość). Jeśli chodzi o procesy i metodyki pedagogiczne, w szczególności te uchodzące za bardziej innowacyjne to np. blended-learning (czyli nauczanie mieszane, łączące ze sobą metody przekazu twarzą w twarz oraz przy pomocy komputera) czy micro-learning, czyli mikro nauczanie (forma uczenia się, której głównej elementem jest krótka i rzeczowa treść przekazywana przy użyciu nowych technologii).
NanoLearning
Jedną z koncepcji wykorzystywanych w EdTech jest NanoLearning. Specjaliści porównują NanoLearning do pizzy. Jest to bowiem metoda nauczania poprzez bardzo małe fragmenty wiedzy i nabywania umiejętności, które z jednej strony są gotowe do wcielenia ich w życie jako samodzielnych elementów, a z drugiej zaś, wspólnie z pozostałymi tworzą szerszy obraz kompetencji. Tak, jak pizza i jej kawałki. Poznanie jednego „kawałka”, czyli modułu zajmuje mniej więcej od 3 do 5 minut czasu. Musi to być praktyczna dawka informacji, gotowa od razu do wcielenia w życie zawodowe lub prywatne. To, co charakteryzuje NanoLearning to jego modularność. Każdy pojedynczy moduł jest samowystarczalny i przydatny. Przy połączeniu wszystkich zaś, powinna powstać spójna całość. Co ważne, pojedynczy moduł nie wymusza na użytkowniku dalszego korzystania z kolejnych części. Inną cechą, która charakteryzuje NanoLearning jest jego dostępność. Powinien być tak zaprojektowany, aby wielu użytkowników mogło z niego korzystać w tym samym czasie. Nie bez znaczenia jest też nośnik przekazu. Powinien być dostosowany do urządzeń mobilnych, by użytkownicy mogli korzystać z niego w dowolnym miejscu i czasie. Komplementarność NanoLearningu oznacza, że każdy jego element jest częścią większej całości, zaś multimedialność to cecha oznaczająca udogodnienia korzystania z treści, np. poprzez samo słuchanie lub oglądanie filmików. Interaktywność NanoLearningu daje możliwość dodatkowej aktywności, mającej na celu zwiększenie efektywności nauki, może to być rozwiązanie rebusu czy quizu. Dzięki temu, że NanoLearning wykorzystuje wielokanałowe kodowanie i dekodowanie pamięciowe, wykorzystując wiele technik wspomagających zapamiętywanie i odtwarzanie zapisanych w pamięci informacji, jest po prostu efektywnym sposobem nauczania i rozwoju.
NanoLearning jest również skuteczny, dlatego, że wykorzystuje zasady andragogiki, czyli pedagogiki osób dorosłych oraz jego forma i treść przedstawiona jest w atrakcyjny sposób. NanoLearning łączy w sobie kilka podejść, są nimi JITLearning (Just-in-time learning, czyli wiedza na żądanie), M-Learning (mobilne uczenie się z wykorzystaniem przenośnego, bezprzewodowego sprzętu), E-learning (nauczanie zdalne w dowolnym miejscu i czasie z wykorzystaniem Internetu), Lifelong Learning (koncepcja uczenia się przez całe życie, odnosząca się do pozyskiwania wiedzy i umiejętności w każdej działalności) oraz koncepcję kluczowych kompetencji. To ostatnie to podejście do strategii biznesowej opracowane przez Gary’ego Hamela i C.K. Prahalada. Według tego podejścia kluczowe kompetencje stanowią unikalne zestawy umiejętności i zasobów, które pozwalają przedsiębiorstwu na osiąganie przewagi konkurencyjnej w długiej perspektywie czasu. Kompetencje te pozwalają na ciągłe ulepszanie i dostosowywanie oferty firmy do zapotrzebowania rynku.
Nowoczesny rynek
Trudno sobie dziś wyobrazić nowocześnie i efektywnie działające przedsiębiorstwo bez korzystania z nowoczesnych technologii, choćby w minimalnym stopniu. Wiele przedsiębiorstw jednak nie wykorzystuje w pełni potencjału nowinek i rozwiązań technologicznych w procesie edukacji i rozwoju pracowników czy budowania świadomości klientów. Choć do rozwoju technologii edukacyjnych zapewne przyczyniła się pandemia wirusa COVID-19. Momentem przełomowym w rozwoju nowoczesnych technologii w firmach było również wejście na rynek pracy pokolenia Z, czyli osób urodzonych w latach 1995 – 2013. Dla tego pokolenia wszelkie technologie to chleb powszedni, dlatego proponowanie, tworzenie, wdrażanie takich rozwiązań w firmach przychodzi im zwykle z większą łatwością niż starszym pokoleniom.
Co ciekawe, pierwsza praca naukowa na temat NanoLearningu, opublikowana przez
Elliott Masie w grudniu 2015 roku na temat NanoLearningu, zawierała zaledwie 691 słów i zajmowała tylko jedną stronę. W tak krótkim opracowaniu zarysowany był pomysł na ten właśnie rodzaj nauczania oraz obszary jego zastosowania. W tamtym czasie taka innowacyjna koncepcja była jeszcze zbyt nowoczesna, by zainteresowało się nią środowisko naukowe. Brakowało też rozwiązań technologicznych, by koncepcja mogła być wykorzystana. Po upływie kilku lat inni badacze zainteresowali się NanoLearningiem i zaczęli badać możliwości wykorzystania go w różnych branżach. Badania dotyczyły wdrożenia NanoLearningu w medycynie, księgowości, prawie, armii, cyberbezpieczeństwie, cyfrowej prywatności, etyki w IT, a także rozwoju kluczowych kompetencji. O tym, że NanoLearning skutecznie rozprzestrzenia się na całym świecie chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Przykładowo, norweska firma JungleMap, która zapewnia procesy szkoleniowe dotyczące bezpieczeństwa, prywatności, produktywności i świadomości zarządzania w oparciu właśnie o NanoLearning już kilka lat temu podawała, że z jej usług korzysta ponad 5 milionów użytkowników w 140 krajach.
W 2022 roku sektor EdTech wyceniony był na ponad 125 miliardów dolarów. Eksperci prognozują, że do 2027 roku jego wartość ma wzrosnąć do niemal 233 miliardów dolarów.
Celem zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji jest zwiększenie efektywności i skuteczności nauczania z uwzględnieniem wysokiego stopnia zadowolenia i motywacji osób uczących się. Dziś praktycznie w każdym przedsiębiorstwie można zastosować nowoczesne metody nauczania personelu, podnoszenia kompetencji pracowników, edukacji klientów itp. Przeszkodami może być zbyt mała wiedza na temat możliwości, które można w firmie zastosować oraz efektów, jakie mogą dać firmie nowoczesne rozwiązania, brak czasu na przygotowanie i wdrożenie, a także brak środków finansowych do zainwestowania w nowoczesne rozwiązania. Warto jednak zgłębić temat, przeanalizować potrzeby i choćby małymi krokami wdrażać korzystanie z nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych w swojej działalności.
Tekst: Anna Warlich
APLE:
___________________________________________________________________
Nanolearning jest koncepcją nauczania w postaci małych fragmentów nauki, które są samowystarczalne, by wcielić je w życie. Jednocześnie wspólnie tworzą całość edukacyjną i dają możliwość budowania konkretnej kompetencji.
Jaki powinien być NanoLearning?
- krótki
- modularny
- praktyczny
- efektywny
- interaktywny
- mobilny
- multimedialny
- komplementarny
- dostępny
___________________________________________________________________
Czym jest EdTech?
EdTech (z ang. Educational technology) to nic innego jak technologie edukacyjne, czyli kombinacja nowoczesnych narzędzi technologicznych (sprzętu i oprogramowania) a także innowacyjnych procesów i metod pedagogicznych, których celem jest podniesienie efektywności nauczania.
Przykłady rozwiązać EdTech:
Software:
- webinary, wideokonferencje, podcasty edukacyjne,
- platformy e-learningowe z kursami on-line,
- komunikatory,
- edukacyjne aplikacje mobilne,
- chmury w edukacji,
- wirtualne klasy, pokoje i sale konferencyjne w metaverse,
- kompletne systemy do zarządzania szkołami czy uczelniami i procesami edukacyjnymi.
Hardware:
- komputery, laptopy, tablety, smartfony,
- kamery, mikrofony, słuchawki,
- tablice interaktywne,
- okulary VR/AR,
- rozmaite zabawki i gadżety edukacyjne, w tym roboty.