Pomiń nawigację

Materiały wideo

Boom na rękodzielnictwo! Jak skutecznie zarabiać w branży handmade? Opowiada Agnieszka Gaczkowska, założycielka oplotki.pl

Data publikacji: 23.07.2024 Czas trwania:

W erze cyfrowych treści i sztucznej inteligencji przechodzimy swoisty renesans rękodzielnictwa, zapotrzebowania na rzeczy unikatowe i jedyne w swoim rodzaju. Skąd się bierze ten fenomen? Czy na rękodzielnictwie da się zarabiać? Czy rękodzielnictwo może być nową ścieżką kariery? Rozmawiamy z Agnieszką Gaczkowską, założycielką oplotki.pl, która opowiada o tym, co stoi za powrotem do rękodzielnictwa i jak na nim zarabiać.

Jako właścicielka własnej pracowni architektonicznej wystawiała klientom sześcio- i siedmio-cyfrowe faktury. Kiedy przystopowała z wirem pracy architektki w trakcie macierzyństwa, jej odskocznią od domowych obowiązków stało się rękodzielnictwo – umiejętności które wyniosła z domu będąc jeszcze małą dziewczynką.  – Dziadek szył i naprawiał buty, babcia dziergała, więc dla mnie to było coś tak naturalnego jak oddychanie – wyjaśnia założycielka Oplotki.pl. Prowadzone przez Agnieszkę Gaczkowską warsztaty, które początkowo służyły głównie odskoczni i zabiciu nudy, bardzo szybko stały się zalążkiem dobrze prosperującego biznesu.

– Był to mój sposób na wyjście z domu i znalezienie środowiska innych kobiet. To właśnie tam odkryłam, że wiele osób nie ma wyniesionych tego typu umiejętności z domu i chce się ich nauczyć – wspomina początki swojej kariery w rękodzielnictwie.

Bardzo szybko okazało się, że chętnych jest dużo więcej i prowadzenie warsztatów ma potencjał biznesowy. Z czasem przedsięwzięcie zaczęło się rozrastać a strumienie przychodów płynąć z różnych kierunków. Wszystko dzięki ogromnemu zmysłowi biznesowemu założycielki, która wiedziała jak to wszystko skomercjalizować.

– Zobaczyłam, że to ma fajny potencjał na biznes i (…) zaczęłam skalować, zapraszać twórców innych technik, a sama zajęłam się organizowaniem wydarzeń oraz ich promocją. I to zaczęło powoli rosnąć, stając się takim małym hand-made korpo. Zaczęły przydawać się umiejętności wyniesione z biura architektonicznego – tworzenie zespołu, delegowanie, podział obowiązków – dodaje.

Prawdziwym motorem napędowym okazała się możliwość organizowania warsztatów online (jak twierdzi założycielka – wtedy pierwszych w Polsce), które dawały nieporównywalnie większe zyski i dźwignię finansową.

– Gdy pojawił się COVID i wszyscy ‘przeprowadzili’ się do internetu, ja miałam już gotową infrastrukturę do organizowania warsztatów online. Wtedy nastąpił moment eksplozji naszej organizacji  – zwraca uwagę.  Wkrótce zaczęły się odzywać duże korporacje z prośbą o organizację warsztatów dla pracowników… Dziś oplotki.pl cały ekosystem biznesowy dla rękodzielnictwa – portal, sklep, akademia i programy afiliacyjne w jednym.

Posłuchajcie naszego podcastu z Agnieszką Gaczkowską, z którego dowiecie się jak tworzy się biznes w branży rękodzielniczej, jakich błędów nie popełniać, jak i gdzie rozpocząć sprzedaż oraz jak dywersyfikować przychody i ograniczyć negatywny wpływ sezonowości.

Najważniejsze momenty rozmowy:

1:09 – Jak weszłam w biznes rękodzielnictwa  [skalowanie, wyzwania, COVID a rozwój firmy];

11:05 – Łączenie kompetencji biznesowych i twórczych [komercjalizacja działalności oraz najczęściej popełnianie błędy nie tylko przez początkujących rękodzielników];

19:00 – Jak zarabiać? sprzedaż online to podstawa, dostęp do międzynarodowych rynków i walka z sezonowością, media społecznościowe jako pierwszy punkt styku z klientem;

23:58 – To możliwe! Rękodzielnictwo jako nowa ścieżka profesjonalnej kariery, dywersyfikacja przychodów kluczem do sukcesu;

30:51 – Delegowanie i zarządzenie, czyli dwie kluczowe kompetencje w rękodzielnictwie

37:00 – Nie tylko punch needle. O trendach w branży hand-made: eco, less waste i lokalność