Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Materiały wideo
Boom na rękodzielnictwo! Jak skutecznie zarabiać w branży handmade? Opowiada Agnieszka Gaczkowska, założycielka oplotki.pl
W erze cyfrowych treści i sztucznej inteligencji przechodzimy swoisty renesans rękodzielnictwa, zapotrzebowania na rzeczy unikatowe i jedyne w swoim rodzaju. Skąd się bierze ten fenomen? Czy na rękodzielnictwie da się zarabiać? Czy rękodzielnictwo może być nową ścieżką kariery? Rozmawiamy z Agnieszką Gaczkowską, założycielką oplotki.pl, która opowiada o tym, co stoi za powrotem do rękodzielnictwa i jak na nim zarabiać.
Jako właścicielka własnej pracowni architektonicznej wystawiała klientom sześcio- i siedmio-cyfrowe faktury. Kiedy przystopowała z wirem pracy architektki w trakcie macierzyństwa, jej odskocznią od domowych obowiązków stało się rękodzielnictwo – umiejętności które wyniosła z domu będąc jeszcze małą dziewczynką. – Dziadek szył i naprawiał buty, babcia dziergała, więc dla mnie to było coś tak naturalnego jak oddychanie – wyjaśnia założycielka Oplotki.pl. Prowadzone przez Agnieszkę Gaczkowską warsztaty, które początkowo służyły głównie odskoczni i zabiciu nudy, bardzo szybko stały się zalążkiem dobrze prosperującego biznesu.
– Był to mój sposób na wyjście z domu i znalezienie środowiska innych kobiet. To właśnie tam odkryłam, że wiele osób nie ma wyniesionych tego typu umiejętności z domu i chce się ich nauczyć – wspomina początki swojej kariery w rękodzielnictwie.
Bardzo szybko okazało się, że chętnych jest dużo więcej i prowadzenie warsztatów ma potencjał biznesowy. Z czasem przedsięwzięcie zaczęło się rozrastać a strumienie przychodów płynąć z różnych kierunków. Wszystko dzięki ogromnemu zmysłowi biznesowemu założycielki, która wiedziała jak to wszystko skomercjalizować.
– Zobaczyłam, że to ma fajny potencjał na biznes i (…) zaczęłam skalować, zapraszać twórców innych technik, a sama zajęłam się organizowaniem wydarzeń oraz ich promocją. I to zaczęło powoli rosnąć, stając się takim małym hand-made korpo. Zaczęły przydawać się umiejętności wyniesione z biura architektonicznego – tworzenie zespołu, delegowanie, podział obowiązków – dodaje.
Prawdziwym motorem napędowym okazała się możliwość organizowania warsztatów online (jak twierdzi założycielka – wtedy pierwszych w Polsce), które dawały nieporównywalnie większe zyski i dźwignię finansową.
– Gdy pojawił się COVID i wszyscy ‘przeprowadzili’ się do internetu, ja miałam już gotową infrastrukturę do organizowania warsztatów online. Wtedy nastąpił moment eksplozji naszej organizacji – zwraca uwagę. Wkrótce zaczęły się odzywać duże korporacje z prośbą o organizację warsztatów dla pracowników… Dziś oplotki.pl cały ekosystem biznesowy dla rękodzielnictwa – portal, sklep, akademia i programy afiliacyjne w jednym.
Posłuchajcie naszego podcastu z Agnieszką Gaczkowską, z którego dowiecie się jak tworzy się biznes w branży rękodzielniczej, jakich błędów nie popełniać, jak i gdzie rozpocząć sprzedaż oraz jak dywersyfikować przychody i ograniczyć negatywny wpływ sezonowości.
Najważniejsze momenty rozmowy:
1:09 – Jak weszłam w biznes rękodzielnictwa [skalowanie, wyzwania, COVID a rozwój firmy];
11:05 – Łączenie kompetencji biznesowych i twórczych [komercjalizacja działalności oraz najczęściej popełnianie błędy nie tylko przez początkujących rękodzielników];
19:00 – Jak zarabiać? sprzedaż online to podstawa, dostęp do międzynarodowych rynków i walka z sezonowością, media społecznościowe jako pierwszy punkt styku z klientem;
23:58 – To możliwe! Rękodzielnictwo jako nowa ścieżka profesjonalnej kariery, dywersyfikacja przychodów kluczem do sukcesu;
30:51 – Delegowanie i zarządzenie, czyli dwie kluczowe kompetencje w rękodzielnictwie
37:00 – Nie tylko punch needle. O trendach w branży hand-made: eco, less waste i lokalność
Zobacz też
Polski startup pokazuje jak zagospodarować blockchain. Rozmowa z Gabrielem Dymowskim [CEO, Doxy Chain]
Czas trwania:
Software house od kuchni. Jak prowadzić biznes w branży IT? Rozmowa z Radosławem Wosikiem [Appstronauts]
Czas trwania:
Rewolucja w diagnostyce nowotworów? Polski startup biotech na drodze do sukcesu [SDS Optic]
Czas trwania:
Druk 3D betonem. Czy wkroczy na plac budowy? Rozmowa z Michałem Kowalikiem [REbuild]
Czas trwania:
Innowacje w biznesie. Czy mogą być receptą na kryzys? Opowiada Zuzanna Mikołajczyk – trener i strateg innowacji w know.how.match.
Czas trwania:
Wzornictwo przemysłowe: jak je wdrażać w firmie? Opowiada Katarzyna Borkowska ze studia projektowego KABO & PYDO
Czas trwania: