Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Barbara Worek, Jarosław Górniak, Wojciech Kubica
Bilans Kapitału Ludzkiego 2022/2021. Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor szkoleniowo-rozwojowy
Seria: Bilans Kapitału Ludzkiego
Rodzaj publikacji: Raport
Rok wydania: 2022
Język: PL
ISBN: 978-83-7633-479-0
Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Pobierz wybrany format publikacji:
Przedstawiamy Państwu trzecią edycję raportu „Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor rozwojowy”, który powstał w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim. Raport podsumowuje wyniki badań prowadzonych w 2021 r pośród dorosłych Polaków i instytucji należących do sektora szkoleniowo-rozwojowego.
Wyniki badania potwierdzają obserwacje z poprzednich edycji, że dorośli Polacy są bardzo aktywni w rozwijaniu swoich kompetencji. Najczęściej kompetencje te podnoszone są w sposób nieformalny a w procesie tym wzrasta rola nowoczesnych technologii – połowa Polaków wykorzystuje do nauki Internet.
W uczeniu towarzyszy nam także całe spektrum podmiotów świadczących usługi rozwojowe. Sektor wyraźnie odczuł negatywny wpływ pandemii, gdzie odnotowano znaczący wzrost odsetka podmiotów deklarujących pogorszenie sytuacji finansowej (z 5% w 2019 r. do 28% w 2021 r.). Negatywne doświadczenia nie pogorszyły jednak nastrojów dotyczących tego, co przyniesie kolejny rok – większość podmiotów wierzy w stabilność sytuacji, a prawie 1/3 z nich uważa, że sytuacja poprawi się w ciągu najbliższego roku.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią Raportu.
Spis treści
Wprowadzenie
Główne wnioski
1. Rozwój kompetencji dorosłych Polaków
1.1. Metodologia badania osób dorosłych
1.2. Uwagi dotyczące badanej próby i prezentacji wyników
1.3. Formy edukacji uwzględniane w badaniach BKL i przyjęte definicje
1.4. Wartości syntetycznych wskaźników aktywności edukacyjnej według BKL 2021
1.5. Zmiany wartości wskaźników uczenia się osób dorosłych w latach 2017-2021
1.6. Zmiany w sposobach uczenia się dorosłych w latach 2017-2021
1.7. Uczenie się w miejscu pracy
1.8. Czynniki różnicujące poziom aktywności edukacyjnej dorosłych
1.9. Czynniki motywujące do uczenia się, źródła finansowania szkoleń oraz
deklarowane powody bierności
2. Sektor szkoleniowo-rozwojowy
2.1. Metodologia badania instytucji i firm świadczących usługi rozwojowe
2.2. Charakterystyka rynku szkoleniowego
2.3. Klienci podmiotów sektora szkoleniowo-rozwojowego
2.4. Kondycja sektora
2.5. Wpływ pandemii COVID-19 na sektor szkoleniowo-rozwojowy
2.6. Planowanie i innowacje w sektorze usług szkoleniowo-rozwojowych
2.7. Oferta sektora szkoleniowo-rozwojowego
2.8. Jakość usług sektora szkoleniowo-rozwojowego